Universiteit steekt studentsporters in het nieuw

De rugbydames van RUS waren blij met het bezoek van de rector

Utrechtse studenten lopen er tijdens belangrijke toernooien straks piekfijn bij. Rector Bert van der Zwaan maakte de studentsporters woensdag blij met duizend nieuwe jasjes. Maar Van der Zwaan kreeg ook minder mooie dingen te horen.

De rugbydames van landskampioen RUS mochten woensdag als eersten de jasjes aantrekken. De universiteit trekt in totaal 10.000 euro uit voor de baseballjacks die de Utrechtse studentsporters de komende drie jaar dragen bij evenementen als de Batavierenrace en het Groot Nederlands Studenten Kampioenschap (GNSK).

Bij dergelijke toernooien opereren de Utrechtse UU- en HU-studenten onder de naam Team Utrecht. Die staat dan ook op de rug van de collegestyle vesten. Volgens Sportraadvoorzitter Niki Wijnen vallen de rood-witte jassen zo in de smaak dat ze waarschijnlijk vanaf deze week ook te koop zullen worden aangeboden.

Rector Van der Zwaan was woensdagavond overigens niet alleen voor feestelijke aangelegenheden naar sportcentrum Olympos gekomen. De sportverenigingen maken zich grote zorgen over de moeilijke financiële situatie van sportcentrum Olympos. Deze is nog verder verslechterd nu de gemeente en de HU subsidies hebben ingetrokken. Studenten vrezen de rekening daarvoor te betalen.

In een brief aan het universiteitsbestuur (pdf) vragen studentleden van de U-raad bovendien aandacht voor onder meer de lange wachtlijsten bij een aantal verenigingen en het tekort aan goede velden en zalen. Zij dringen erop aan dat de universiteit samen met de hogeschool en de gemeente een gemeenschappelijke visie op de Utrechtse studentensport opstelt.

Onlangs vond een eerste bespreking plaats waarbij onder meer HU-voorzitter Geri Bonhof, wethouder Paulus Jansen en Science Park-directeur Floris de Gelder aanschoven. Sportraadvoorzitter Wijnen is optimistisch: “Het lijkt erop dat alle partijen willen meewerken aan verbeteringen van de studentensport. De rector zei ook dat de good will er bij iedereen is. De komende tijd gaan we onderzoeken wat er mogelijk is.”