Universiteit Utrecht behoudt positie in wereldwijde reputatie-ranking THE

De TU Delft staat net als vorig jaar op de gedeelde plaatsen 51-60 en is daarmee Nederlands koploper in de jaarlijkse lijst van hoogst aangeschreven universiteiten.

Het Britse tijdschrift vraagt ieder jaar wereldwijd tienduizenden wetenschappers welke tien universiteiten binnen hun vakgebied de beste zijn. Naast de TU Delft worden de Universiteit van Amsterdam, de Universiteit Leiden, de Universiteit Utrecht en Wageningen Universiteit vaak genoemd. Ze staan allemaal in de onderste helft van de ranglijst, die wordt gegroepeerd in tientallen, omdat de verschillen volgens de samenstellers miniem zijn.

De UvA is het afgelopen jaar tien plaatsen gezakt naar de groep 61-70, gevolgd door Leiden dat juist tien plaatsen is opgeklommen naar 71-80. Utrecht blijft stabiel in de groep 81-90 en Wageningen, dat vorig jaar uit de top-100 viel, maakt een comeback in de groep 91-100.

Dat kan volgens de makers van de lijst komen doordat de huidige editie met 21 vertegenwoordigde landen diverser is dan ooit. Maar ze wijzen er ook op dat Wageningen in 2016 al op de plaatsen 91-100 belandde. “Een paar punten meer of minder kunnen dan bepalen of je de lijst wel of niet haalt.”

Toenemende concurrentie
De terugkeer van Wageningen past bovendien in een bredere trend, waarin de traditionele mondiale elite geleidelijk terrein verliest. “Hoewel de resultaten laten zien hoe moeilijk het is om een plaatsje te veroveren naast de traditionele Amerikaanse ‘Powerhouses’ – de VS nemen met 44 universiteiten bijna de helft van de lijst in beslag –  weerspiegelt de huidige lijst een breder patroon van toenemende wereldwijde concurrentie”, zegt redacteur Phil Baty.

De reputatielijst wordt aangevoerd door de Amerikaanse Harvard University, al jaren koploper. Met het Massachusetts Institute of Technology (MIT) en de Stanford University gaan ook zilver en brons naar de VS. De Britse universiteiten Cambridge en Oxford zijn goed voor de plaatsen vier en vijf.

De Britse universiteiten doen het minder goed dan in voorgaande jaren. Ze staan met negen universiteiten in de lijst, één minder dan vorig jaar. Alle Londense universiteiten zijn in aanzien gedaald. “Bijzonder zorgelijk”, vindt Baty, “zeker als dit het begin is van een neerwaartse trend”. Hij vraagt zich af of Groot-Brittannië zijn hoge status als onderwijsland zal kunnen vasthouden in een wereld na de Brexit.

De reputatie van een universiteit is één van de twaalf criteria van de jaarlijkse THE World University Rankings, die afgelopen najaar werd gepubliceerd. Voor die ranglijst telt onder meer het aantal wetenschappelijke publicaties mee.