Universiteit Utrecht op plek 20 in Europese ranking

De Nederlandse universiteiten behoren tot de beste van Europa, stelt het Britse onderwijsblad Times Higher Education. Maar het Verenigd Koninkrijk domineert de absolute top en ook Duitsland presteert goed.

Alle Nederlandse universiteiten staan in de Europese top 200, waarvan twaalf in de top 100 en zes zelfs bij de eerste 25. Gezien de mooie positie van Nederland in de wereldwijde ranking van Times Higher Education, is dat geen verrassing. De Europese ranglijst is er namelijk rechtstreeks van afgeleid.

Zonder de gedoodverfde topuniversiteiten van de Verenigde Staten staan de Britse universiteiten van Oxford en Cambridge stijf bovenaan. Verder hebben alleen Zwitserland, Zweden en Duitsland een universiteit bij de beste tien van Europa. Op veertien staat de eerste Nederlandse instelling: Wageningen Universiteit.

Volgens de makers laat de ranglijst zien dat veel Europese universiteiten even goed zijn als de Britse, maar dan veel goedkoper en toegankelijker. “Met lagere collegegelden, eenvoudiger visaformaliteiten en steeds meer Engelstalige opleidingen bieden met name de universiteiten van Duitsland en Nederland uitstekende mogelijkheden voor internationale studenten.”

Duitsland heeft 36 universiteiten bij de beste tweehonderd van Europa, waarvan er elf in de top vijftig staan en twee boven de beste Nederlandse universiteit.

De Universiteit Utrecht eindigt op plek 20 in de Europese ranking van Times Higher Education. In de mondiale ranking van het blad staat de UU op plek 62. Bekijk hieronder hoe de andere universiteiten scoren.

14. Wageningen Universiteit
19. Universiteit van Amsterdam