Universiteiten betalen langstudeerboete masterstudenten

Universiteiten betalen de boete van studenten die een pre-master volgden en nu buiten hun schuld als langstudeerder te boek staan.

Vier universiteiten maakten afgelopen jaren een administratieve fout, waardoor masterstudenten die minder dan een jaar uitlopen toch een langstudeerboete moeten betalen.

De Vrije Universiteit, Tilburg University, de TU Delft en de Universiteit van Tilburg schreven studenten die een pre-master deden niet volgens de regels in als bachelorstudent, maar als masterstudent.

Om die fout recht te zetten, hebben ze besloten de langstudeerboete van deze groep één jaar te betalen. Uit de aanvraag die studenten doen, moet wel blijken dat ze hun best gedaan hebben op tijd af te studeren.

Staatssecretaris Zijlstra riep de universiteiten begin dit jaar in het VARA-programma ‘De Ombudsman’ op om iets te regelen voor studenten die de dupe dreigde te worden van hun pre-masterinschrijving. De bewindsman liet weten dat hij niets voor deze groep kon betekenen. De schuld lag volgens hem bij de instellingen, dus moesten zij het oplossen.