Universiteiten financieel gezond

Universiteiten maakten in 2011 gezamenlijk 79 miljoen euro winst. Hun totale eigen vermogen steeg naar iets meer dan 3 miljard euro, blijkt uit de jaarrekeningen.

Alle universiteiten zijn volgens de normen van de onderwijsinspectie financieel gezond. De Universiteit Maastricht, de Universiteit van Tilburg en de Universiteit Twente sloten 2011 af met rode cijfers. Maar zij hebben veel eigen vermogen en kunnen dus tijdelijk best wat verlies draaien zonder dat dit gevolgen heeft voor hun financiële gezondheid.

Universiteiten moeten ook niet té rijk worden. Het is de bedoeling dat ze hun geld uitgeven om het onderwijs en onderzoek te verbeteren. Twente en Tilburg laten dan ook weten dat ze de afgelopen jaren veel hebben geïnvesteerd. Na 2014 willen beide instellingen weer uit de rode cijfers komen.

De Universiteit Maastricht sluit 2012 naar verwachting al positief af. De instelling maakte drie jaar verlies omdat het ministerie van Onderwijs een grote rekenfout maakte. “We hebben tussen 2005 en 2008 te veel geld gekregen”, zegt André Postema, vicevoorzitter van het college van bestuur. “Het te veel betaalde bedrag is de jaren daarna door het ministerie ingehouden, waardoor we drie jaar verlies draaiden. Maar dat wisten we dus van te voren.”

De Universiteit Utrecht sloot 2011 af met winst. De begroting van 2012 was mooi sluitend en voor 2013 is er geld over voor investeringen in onderwijs en onderzoek.

Universiteitenvereniging VSNU kon geen toelichting geven op de jaarcijfers.

De hogescholen maakten vorig jaar 97 miljoen euro winst en hadden ongeveer 1,4 miljard euro in kas. Dat instellingen er over het algemeen goed voor staan, betekent volgens de HBO-raad echter niet dat ze geld over hebben. “Het hbo zal alle zeilen moeten bijzetten om de prestatieafspraken met het ministerie te halen.” Als dat veel geld kost, wordt de financiële situatie alsnog hachelijk.

Tags: begroting uu