Universiteiten gaan ondernemende knappe koppen trainen

Foto: Shutterstock

Gisteren presenteerden de universiteiten de ‘Faculty of Impact’, het eerste landelijke postdocprogramma dat gericht is op ondernemerschap en valorisatie. Tot 2025 krijgen drie groepen van tien jonge wetenschappers na hun promotie twee jaar de tijd om hun eigen idee als ondernemer uit te werken.

Deze ‘valorisatie postdocs’ staan twee jaar onder contract bij een universiteit en krijgen trainingen en coaching op het gebied van ondernemerschap, intellectueel eigendom en investeringen. Ze hoeven geen les te geven of artikelen te publiceren en ze hebben toegang tot laboratoria. Aan het einde van het tweede jaar moet hun idee zijn omgezet in een concreet product en is er, als het goed is, voldoende kapitaal verzameld.

Riskante investeringen
Samen met onderzoeksfinancier NWO gaan de universiteiten de details van het programma verder uitwerken, waarna het dit najaar van start kan. Het is bedoeld voor wetenschappers met ideeën die investeerders nog als te riskant beschouwen, maar die maatschappelijk wel erg nuttig zijn.

“We zien dat veel kennis op de plank blijft liggen omdat die nog te ver van de markt staat”, zegt bestuursvoorzitter Mirjam van Praag van de Vrije Universiteit tegen het FD. “Zonder onze hulp blijft dat zo. Daarom concurreert dit programma ook niet met bestaande startup-organisaties van universiteiten.”