Universiteiten groeien verder, dip in hbo-aanmeldingen valt mee

Foto DUB

De Vereniging Hogescholen waarschuwde dit voorjaar voor een mogelijk grote dip in de vooraanmeldingen voor studiejaar 2022/2023. Een tussenjaar lag meer dan ooit voor de hand als studenten pas een jaar later weer recht zouden hebben op de basisbeurs.

De universiteiten merkten niets van een afname van de belangstelling. Daar ligt het aantal vooraanmeldingen zelfs 4 procent hoger dan voor dit collegejaar, terwijl zich toen (opnieuw) een recordaantal studenten inschreef.

De wo-instellingen zijn overigens allesbehalve blij met die groeiende toestroom en zoeken naar mogelijkheden om die in te dammen.

Duidelijkheid
In maart zag het er  even somber uit voor de hogescholen, toen de leraren- en de zorgopleidingen in het hbo respectievelijk 10 en 5 procent minder belangstelling trokken dan vorig jaar om deze tijd. Voorzitter Maurice Limmen riep het kabinet op om snel duidelijkheid te geven over de voorwaarden van de nieuwe studiefinanciering. Zouden studenten die in september beginnen met studeren hun hele beurs mislopen, of maar één jaar?

Het bleek maar om één jaar te gaan en inmiddels is ook duidelijk dat de vooraanmeldingscijfers slechts 1 procent lager zijn dan vorig jaar om deze tijd. De Vereniging Hogescholen bevestigt het bericht dat de NOS er vandaag over schreef.