Universiteiten vrezen voortbestaan schakeljaar

De universiteiten maken zich ernstig zorgen: als ze straks nog maar anderhalf keer het wettelijk collegegeld mogen vragen voor schakelprogramma’s, kunnen ze die misschien niet meer aanbieden.

Hbo’ers die een universitaire master willen volgen of wo’ers die een andere richting op willen, moeten meestal eerst een schakeltraject of ‘premaster’ volgen. Die programma’s duren zes tot twaalf maanden en worden niet betaald door de overheid. Voor trajecten van meer dan dertig studiepunten mogen universiteiten daarom zelf het tarief vaststellen. Dit ‘instellingscollegegeld’ kan oplopen tot duizenden euro’s per jaar.

Als het aan de Tweede Kamer ligt, komt daar een einde aan. Er lijkt voldoende steun voor een amendement van D66 en SP om het tarief voor schakelaars te maximeren op anderhalf keer het wettelijk collegegeld, oftewel 2700 euro.

De VSNU rekent voor dat universiteiten dan per student vijfduizend euro zouden moeten bijleggen. Bij de huidige 4700 schakelstudenten levert dat een financieel tekort van bijna 24 miljoen euro per jaar op. Het maakt het aanbieden van kwalitatief goede schakelprogramma’s onmogelijk, waarschuwen ze. De VSNU roept de Kamerleden op om donderdag tegen het amendement te stemmen.

Tags: pre-master | vsnu