Universiteitsdag alleen nog maar in de binnenstad

De jaarlijkse Universiteitsdag voor alumni krijgt een andere opzet. Alle activiteiten zijn in de binnenstad en heeft de naam Kennisfestival gekregen. Het overkoepelende thema is (Oorlog en) Vrede. Er zijn geen eigen facultaire activiteiten meer. Het Kennisfestival is op 6 april.

Lezingen, paneldiscussies en colleges. Het  programma van de Universiteitsdag staat in het teken van het thema vrede. In de ochtend zullen Herman Wijffels, hoogleraar Duurzaamheid en Maatschappelijke Ontwikkeling, en Rosi Braidotti, universiteitshoogleraar en directeur van het Centre for the Humanities, een lezing verzorgen.

Vroeger gingen de deelnemers van de alumnidag na het ochtendprogramma en de lunch naar een activiteit van hun vroegere faculteit of opleiding. “Nadeel van die opzet is dat je een versnipperde universiteitsdag krijgt. Die middag stond helemaal los van de ochtend”, zegt Harold Kerkhof van het Alumnibureau. Daarom is gekozen voor een andere opzet met één middagprogramma dat bestaat uit vier paneldiscussies in het Academiegebouw, drie verschillende rondleidingen en negen colleges. Alle activiteiten zijn voor iedereen toegankelijk. Kerkhof: “Elke faculteit organiseert twee à drie onderdelen. Die staan in het teken van oorlog en vrede. Al hebben we dat thema ruim gedefinieerd; voor geneeskunde draait dat bijvoorbeeld om de strijd in het lichaam.”

De nieuwe opzet is niet zonder slag of stoot ingevoerd. Faculteiten hadden moeite met het verliezen van hun eigen middag. Kerkhof: “Wij denken toch dat een gezamenlijke universiteitsdag een meerwaarde heeft. Je start samen en eindigt ook weer samen met een slotmanifestatie. Bovendien kunnen we nu alle activiteiten concentreren rond het Academiegebouw en dat is waar de alumni de meest nostalgische gevoelens bij zullen hebben.” Om de faculteiten tegemoet te komen, komen er in juni speciale facultaire activiteiten voor alumni en externe relaties.

Nieuw op de Universiteitsdag is ook het kinderprogramma. Het Universiteitsmuseum vangt de kinderen op en doet met hen proefjes en een speurtocht zodat de ouders naar de Universiteitsdag kunnen komen.

Ook medewerkers en studenten mogen naar het Kennisfestival komen. Kerkhof hoopt dat bij deze opzet ook meer jonge mensen zullen komen. Deelname kost 30 euro, inclusief lunch en borrel. Vrienden van het Alumnifonds betalen 20 euro. Voor alleen het middagprogramma zijn de prijzen 15 en 10 euro.