Universiteitsfonds werft 1250 nieuwe donateurs met 'feutentrui'-actie

Het wordt wel de “truienactie” genoemd, maar volgens Caroline van Beek van het Universiteitsfonds is dat het nadrukkelijk niet. Studenten die de afgelopen twee weken vroegen of ze bij bij haar voor een tientje een Utrecht University-trui konden kopen (normaal 28,50), kregen dan ook nul op het rekest. Ze konden wel voor 10 euro studentvriend worden van het Utrechts Universiteitsfonds, legde ze dan uit. En ja, in ruil daarvoor kregen ze een UU-hoodie. “Als je dan vertelt wat we doen, dan zeggen al die studenten: ‘Oh wat gaaf!’.”

Vorig jaar wierf de Studentencommissie van het Universiteitsfonds (Stuf) voor het eerst op deze manier nieuwe donateurs onder eerstejaars studenten. Dat resulteerde in 1600 studentvrienden. Dat aantal ligt hoger dan dit jaar, omdat toen mogelijk ook ouderejaars gebruik maakte van de actie. Het idee achter de wervingsactie is om studenten al tijdens hun studie te betrekken bij het fonds en dus niet pas als zij alumnus zijn. “Het zou mooi zijn als de vriendengelden van studenten de subsidies voor studentenprojecten zouden dekken”, zegt Van Beek. Jaarlijks komen er bij Stuf honderden aanvragen binnen voor subsidies voor onder andere buitenlandstages, culturele activiteiten, posterpresentaties op conferenties, studiereizen en sportactiviteiten. Jaarlijks heeft de commissie 80.000 euro beschikbaar 'om het studentenleven leuker te maken'. Zo ondersteunde het fonds het afgelopen jaar de opera Thijl, roeiwedstrijd de Varsity en debatwedstrijd Uumun.

Tijdens de wervingsactie hebben nieuwe donateurs enige invloed op de bestemming van hun geld. De helft van hun donatie (5 euro) gaat in het eerste jaar naar InclUUsion of een studie- of studentenvereniging naar keuze. Hoeveel procent van de student voor het één of het ander koos is nog niet bekend. Vorig jaar ging 50 procent van de donaties naar InclUUsion en de andere helft naar verenigingen.

Hoewel de wervingsactie in essentie niet om de UU-truien draait, is dat toch wat in het oog springt. De enorme groep studenten die inmiddels met een UU-hoodie rondloopt, inspireerde masterstudent Business Informatics Danny Knemeijer. Samen met studiegenoot Tijmen de Jong maakte hij de website feutentrui.nl. Daar kun je een quiz doen om erachter te komen welke trui bij je past. Ben je eerstejaars van de Universiteit Utrecht en gedraag je je als een feut? Dan is de feutentrui voor jou. Ben je ouderejaars, arm en heb je geen zelfrespect? Dan heb je de keuze uit een grijze, rode of blauwe universiteitshoodie. Maar in alle andere gevallen luidt het advies: “koop een normale trui in een normale kledingwinkel” of “koop een trui bij de kringloopwinkel”.

Het is natuurlijk een quiz met een dikke knipoog, zegt Danny. “Ik heb de website, samen met mijn studiegenoot, opgezet als grapje richting één van mijn andere studiegenootjes. Het viel ons op dat hij praktisch altijd naar college kwam in zijn blauwe Utrecht University-trui. Omdat je deze trui aan het begin van het studiejaar kon kopen met fikse korting, werd hij al gauw omgedoopt in onze vriendengroep tot ‘feutentrui’.” Een grap en niet serieus, benadrukt de student. Want “ik heb zelf ook een feutentrui. En hij zit ook best lekker. Het was het geld meer dan waard.”

De wervingsactie van de Studentencommissie van het Universiteitsfonds loopt nog tot 1 november. De truien zijn beschikbaar zolang de voorraad strekt.