University College Roosevelt gaat openluchtcolleges geven

Op een plein nabij het University College Roosevelt in Middelburg komt deze zomer een ‘Metamorfose Lokaal’ . Hier gaat de instelling openluchtcolleges geven. Iedereen is welkom.

Het University College Roosevelt, dat verbonden is aan de Universiteit Utrecht, heeft haar onderkomen in het monumentale oude stadhuis in de binnenstad. Om het contact met de bewoners nog meer zichtbaar te maken, is het idee ontstaan om op het plein naast UCR een openlucht lokaal te maken.

Het lokaal wordt cirkelvormig met een knipoog naar het anatomisch theater dat in 1658 in Middelburg gevestigd was in het voormalige Gasthuis. Zo'n 25 studenten kunnen terecht in het lokaal dat rondgebogen leuningen van roestvrij staal en hout krijgt. Op de binnenste railings kun je zitten, en op de buitenste kun je leunen. Maar de colleges zijn ook toegankelijk voor toevallige passanten.

De docenten van UCR gaan hier openbare colleges geven over thema’s als public speaking, retoriek, ecologie, geschiedenis, het menselijk bestaan en aardwetenschappen. Ook zal het studentenkoor er gaan oefenen en zullen Zeeuwse kunstinstellingen er lezingen, rondleidingen, performances en workshops organiseren.

De kosten van het project zijn 26.000 euro. Daarvan zal 20.000 euro worden betaald door de gemeente Middelburg dat in 2017 haar 800ste verjaardag viert en het UCR. De resterende 6000 euro moest worden opgehaald met crowdfunding. En dat is eind vorige week, kort voor de deadline, gelukt.