Update: Arrestaties bij acties buiten Bungehuis

De sfeer buiten het Amsterdamse Bungehuis wordt grimmig. De mobiele eenheid heeft een aantal actievoerders gearresteerd, de rest van de groep is de straat uit gedreven. Ook daar zijn opstootjes tussen de mobiele eenheid en demonstranten.

Een grote groep actievoerders bezette de stoep voor het Bungehuis van de Universiteit van Amsterdam en probeerde de arrestantenbusjes te blokkeren. De politie keek het even aan, maar heeft inmiddels ingegrepen. De aanwezige actievoerders zijn door de mobiele eenheid op afstand gebracht.

Daar is het niet rustiger van geworden. Zojuist greep de mobiele eenheid opnieuw in toen een groep studenten te dichtbij kwam. Het aantal actievoerders lijkt toe te nemen, net als het aantal ME’ers. Er is inmiddels een ambulance gearriveerd.

Het Bungehuis van de Universiteit van Amsterdam wordt sinds half tien vanmorgen ontruimd door de politie. Enkele bezetters hebben het pand vrijwillig verlaten, anderen kwamen onder politiebegeleiding naar buiten en zijn gearresteerd. Volgens omstanders zouden er nog tientallen bezetters in het gebouw zitten.

Eerder verliep de ontruiming rustig. Vanuit een naastgelegen pand werd een rookbom gegooid en er zijn enkele rotjes afgegaan, maar die kwamen niet van de bezetters. Toen het eerste busje met arrestanten wegreed, ontstond er een klein opstootje, maar ook dat was vrij snel weer voorbij.

De actievoerders, die zichzelf ‘De Nieuwe Universiteit’ noemen, hebben het Bungehuis elf dagen bezet gehouden. Ze eisten onder andere meer inspraak in het universitaire beleid en een gekozen college van bestuur.