*update* Utrechtse student vermist

Maandag om 17.06 uur had Stefan nog contact met zijn huisgenoten in Utrecht. Hij gaf toen aan onderweg te zijn naar huis. Een kwartier later schreef hij dat hij de trein naar Utrecht zou pakken. De student is echter nooit bij zijn studentenhuis aangekomen. Daarnaast is er na dit bericht niets meer van Stefan vernomen.

Stefan werd maandag 6 mei rond 13 uur voor het laatst gezien in Utrecht. De 21-jarige woont in Utrecht en is hier lid van een studentenvereniging. Hij studeert Bedrijfskunde aan de Hogeschool van Amsterdam. Volgens een bericht op Facebook van zijn familie en vrienden zei hij maandagmiddag dat hij van plan was naar college te gaan. Voorbijgangers meldden de familie dat hij een weekendtas bij zich had.

Politie: 'Geen actieve opsporing'
De familie vermoedt dat de student zijn laatste berichten vanuit Arnhem verstuurde. Daar zijn volgens de familie echter geen concrete aanwijzingen voor. Wel zijn de politie in Arnhem en Utrecht op de hoogte gebracht van de vermissingszaak. Een woordvoerder van politie Midden-Nederland kan niet toelichten waarom er vermoedens zijn dat Stefan in Arnhem was toen hij voor het laatst contact had met zijn huisgenoten.

De vermissing van Stefan is daarvoor niet urgent genoeg. Vandaar dat de politie niet inhoudelijk wil ingaan op de zaak en ook niet aangeven waarom er een vermoeden is dat Stefan in Arnhem was. "Als meerderjarige dan heb je het recht om weg te gaan en daar niemand over te informeren. Ik snap dat de familie ongerust is. Maar als een meerderjarige als vermist wordt opgegeven, gaan wij niet meteen zoeken om die persoon netjes terug te brengen bij de voordeur. Alleen als er signalen zijn dat er iets raars aan de hand is, kan de Officier van Justitie besluiten dat de politie mag overgaan tot actieve opsporing zoals het opvragen van iemands bank- en telefoongegevens. Dit is het geval als er sprake is van een misdrijf of het vermoeden dat iemand in een toestand verkeerd waarin hij hulp nodig heeft."

'Stefan staat gesignaleerd'
De 21-jarige student Bedrijfskunde staat op dit moment wel gesignaleerd. Dit betekent dat als hij staande wordt gehouden door een politieagent, er met hem gesproken wordt over het feit dat hij als vermist is opgegeven. "Dan kijken we toch even wat er aan de hand is. Dit is gebruikelijk bij niet-urgente vermissingen."

De politie benadrukt echter dat op basis van nieuwe informatie de zaak altijd alsnog als 'urgent' bestempeld kan worden. Tot die tijd zullen zij echter niets doen om de locatie van Stefan te achterhalen en ligt het initiatief bij de familie. Die vraagt mensen om uit te kijken naar de student en hen te informeren als Stefan wordt gezien. Het Facebookbericht met die oproep is inmiddels al meer dan 48.000 keer gedeeld.

Update maandag 13 mei: De naasten van Stefan hebben op Facebook bekendgemaakt dat de student contact heeft opgenomen met hen. Daarin heeft hij aangegeven dat hij om "persoonlijke beweegredenen, die al geruime tijd spelen, zijn eigen weg verder zelf wil vervolgen". In het facebookbericht wordt gevraagd respectvol om te gaan met de informatie en de familie, huisgenoten en vrienden van Stefan hier niet over te benaderen.

Tags: vermist