Urenlange storing printers op universiteit

Door een printerstoring kon er op veel plekken op de universiteit vanaf 11.00 uur uur niet meer geprint worden. Sinds ongeveer 13.00 uur doen de printers doen het weer.

"Het was geen gelukkige timing", zegt Nico Poppes van de universitaire ict-afdeling. "Ik weet dat veel studenten bezig zijn met het printen van werkstukken en scripties. En dan komt een mededeling dat er een grote storing is heel slecht aan. Wij zijn direct aan de slag gegaan om de storing op te lossen."

De universiteit is bezig met het vervangen van alle printers op de universiteit. In de plaats van de bestaande printers komen zogenoemde multifunctionals. Het voordeel is dat je overal waar je bent kunt printen. Je hoeft je alleen te identificeren met een persoonsgebondenkaart, zoals een ov-chipkaart. Studenten moeten online via een betaalportal printtegoed aanmaken.

Poppes: "We hebben geen idee waardoor de storing ontstaan is. Wij hebben juist voor dit systeem gekozen omdat het heel stabiel is. We proberen uit te zoeken hoe het is gekomen en hoe we het in de toekomst kunnen voorkomen."

Voor veel mensen is het systeem met de multifunctionals nog wel even wennen. Zo kun je als medewerker niet meer zelf papier bijvullen. “Is dat niet heel inefficiënt?”, mailden enkele lezers aan DUB.

Nee, reageert Peter Scheeren van de universitaire ict-afdeling. “Medewerkers van Xerox zijn hier in huis en zorgen voor het onderhoud en het bijvullen van het papier. Zij krijgen tijdig een seintje dat het papier bijna op is en als het goed is hoef je dus niet te wachten.”

Volgens Scherer zorgt het nieuwe systeem voor voldoende continuïteit. Bovendien kan in de praktijk lang niet iedereen even goed met een printer omgaan. Voor de universiteit is het volgens hem goed om een dergelijke afspraak te maken met het bedrijf.

Tags: directie its