USAC viert lustrum op ‘onveilige’ klimwand

De klimwand aan het nieuwe P&R-gebouw in De Uithof wordt later opgeleverd dan de bedoeling was. Pas komend voorjaar kunnen er cursussen gegeven worden. Toch gebruikte klimvereniging USAC de wand deze week voor een lustrumactiviteit. Op eigen risico.

Het grote P & R-gebouw naast sportcentrum Olympos werd eind september feestelijk in gebruik genomen, maar de oplevering van de klimmuur aan het bouwwerk laat op zich wachten. De wand is nog niet gekeurd en verzekerd, zegt Olympos-directeur Jules Vereecken. De Universiteit Utrecht is de eigenaar van de klimwand, Olympos huurt deze straks. Naar verwachting kunnen cursisten pas komend voorjaar de wand beklimmen.

Vereecken: “Het was de bedoeling dat de wand eind september al gebruikt kon worden, maar door meerdere oorzaken is er vertraging. Zo ging de leverancier van het hekwerk om de klimmuur failliet. Ook moeten de wanden, vloeren en kieren nog afgewerkt worden.” De aannemer kan de wand pas aan de universiteit overdragen als deze helemaal klaar en gekeurd is. Daarna kan Olympos als huurder een verzekering afsluiten.

De Utrechtse Studenten Alpenclub (USAC) zal de nieuwe wand veel gaan gebruiken. “Onze leden vinden het jammer dat de oplevering is vertraagd”, zegt USAC-voorzitter Marien Boor. “De wand is van grote waarde voor onze vereniging en we willen onze leden, studenten en andere geïnteresseerden er graag kennis mee laten maken. Maar we begrijpen dat Olympos geen enkel risico wil lopen en dat de wand geheel veilig moet zijn.”

Toch gebruikte de USAC de klimmuur woensdag al voor een lustrumactiviteit (de vereniging bestaat deze week 85 jaar). De USAC mag de wand onder strikte condities gebruiken en op eigen risico. Boor: “De klimsport brengt bepaalde risico's met zich mee, maar wij hebben instructeurs die risico’s kunnen inschatten en daar naar handelen. De wand is in goede staat, alleen is deze voor consumentgebruik nog niet goedgekeurd en dus ook niet verzekerd.”

Woensdag werd er overigens niet geklommen, maar werd de wand gebruikt voor het Beal Sac Studenten & Alumni Kampioenschap Prusikken. Prusikken is een techniek waarbij je door een speciale knoop in een touw omhoog kan klimmen. De 25 deelnemers aten eerst een flinke portie burgers, waarna ze de wand trotseerden. Zij waren na afloop erg enthousiast. Boor: “De wand is goed gebouwd en vooral met de hoogte (32 meter, red.) zijn we erg blij.”