USBO tijdelijk weg uit Bijlhouwerstraat

Het pand van de opleiding Bestuurs- en Organisatiewetenschap moet vier maanden leeg. Foto DUB.

Helemaal rond is het nog niet. Maar naar alle waarschijnlijkheid gaan studenten Bestuurs- en Organisatiewetenschap hun colleges in blok 4 in het onderwijsgebouw aan de Israëlslaan volgen. Dat pand nabij stadion Galgenwaard wordt door de UU gehuurd van het UMC Utrecht. De staf van het USBO-departement wordt vanaf eind april ondergebracht in de universitaire panden Janskerkhof 12 en Boothstraat 6.

De medewerkers werden vorige week ingelicht over de tijdelijke verhuizing, de studenten waren afgelopen donderdag aan de beurt. De stap is noodzakelijk vanwege enkele ingrijpende werkzaamheden, voornamelijk aan de buitenkant van het pand aan de Bijlhouwerstraat. Zo worden kozijnen vervangen en wordt er dubbel glas geplaatst. Daarnaast wordt er asbesthoudende kit verwijderd en wordt het dak gerepareerd.

Zo kort mogelijk
Volgens departementsvoorzitter Maarten van Bottenburg stonden de aanpassingen al lange tijd op het wensenlijstje. Zo laat de temperatuursbeheersing in het gebouw dat in 2000 in gebruik werd genomen veel te wensen over. Ook is er geluidsoverlast. “Als er een ambulance over de Catharijnesingel rijdt, kun je wel even ophouden met je hoorcollege.”

Omdat er nu tegelijkertijd elders tijdelijke onderwijsruimte en kantoorruimte beschikbaar komt, wordt haast gemaakt met de plannen. Van Bottenburg hoopt dat de werkzaamheden klaar zijn voor het begin van het nieuwe academisch jaar. Studenten en medewerkers kunnen dan weer hun intrek te kunnen nemen in hun thuisbasis. “Wij willen één gemeenschap van studenten en docenten zijn. De scheiding moet daarom zo kort mogelijk duren.”

De universitaire vastgoeddienst zal in gesprek gaan met aannemers en moet binnenkort met uitsluitsel komen. Een eventueel alternatief – dat zeker niet de voorkeur heeft - zou zijn dat deze lente en zomer alleen de onderwijsruimten worden aangepakt. Op een later moment komen dan de kamers van de medewerkers op de begane grond aan de beurt. In dat geval moeten stafleden nog een keer tijdelijk intern verhuizen.

Kritische grens bezettingsgraad
Overigens zou het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap op de langere termijn het statige pand ook heel graag aan de binnenzijde eens goed onder handen nemen. Met het Alice in Wonderland-concept en transparante scheidingswanden is het gebouw sinds de ingebruikname een paradepaardje van de UU, maar volgens Van Bottenburg beginnen de tekortkomingen het onderwijs en onderzoek danig parten te spelen.

Zo zouden de onderwijsruimten weinig flexibel zijn ingericht en daardoor niet geschikt zijn voor nieuwe of experimentele collegevormen. Daarnaast knelt de beschikbare kantoor- en vergaderruimte; enerzijds omdat de omvang van staf de afgelopen jaren sterk is gegroeid, anderzijds omdat niet voorzien kan worden in de gewenste onderzoeksetting die samenwerking met partners van buiten de universiteit bevordert. Binnenkort krijgen de stafleden een enquête van de universitaire vastgoeddienst waarin zij gevraagd worden naar hun mening over gewenste verbeteringen.

Van Bottenburg: “Studenten en docenten zijn trots op ons gebouw en ik snap het ook als collega’s van buiten dit departement zeggen dat ze jaloers zijn. Maar objectief beschouwd is het pand niet alleen verouderd in onderhoud, maar voldoet het ook niet meer aan onze verder geëvolueerde ideeën op het gebied van didactiek en manieren van werken. Daar komt bij dat de bezettingsgraad van het pand een kritische grens heeft bereikt. Het liefst zouden we natuurlijk uitbreiden, maar dat is erg lastig met een monumentaal pand in de binnenstad.”