Utrecht blijft gaan voor Tourstart in 2015 of 2016

In 2010 finishte de tweede etappe van de Giro d'Italia in Utrecht. Utrecht hoopt in 2015 of 2016 de start van de Tour de France te organiseren. Foto: flickr.com/mxwf.

Burgemeester Aleid Wolfsen zegt vandaag in De Telegraaf dat de gemeente blijft proberen om de Tour de France in 2015 of 2016 te laten starten in Utrecht. “Wat ons betreft, is er niets veranderd. Wij zien juist nog de kansen die zo’n Tourstart voor de stad en de regio brengt.”

Rabobank trok zich eerder deze maand terug uit het project om de Tour naar Utrecht te halen. De bank wil niks meer te maken hebben met de professionele wielrennerij.

Toch zijn er nog 40 organisaties die de Tourstart wél steunen. Onder meer de Universiteit Utrecht, de Hogeschool Utrecht, het Utrecht Science Park en UtrechtInc zijn lid van het Business Peloton Utrecht, dat lobbyt voor een start van de wielerwedstrijd in Utrecht. Alle deelnemende organisaties betalen 500 euro contributie per jaar.

In het dagelijks bestuur van het Business Peloton Utrecht zit Cor Jansen, directeur Communicatie en Marketing van de UU. Iets dat hij overigens, net als de overige bestuursleden "namens zichzelf" doet, en niet namens de universiteit, zegt hij tegen DUB.

Volgens Jansen wordt getracht de wielrenners over De Uithof te laten rijden. De Tourdirectie is daarom in 2012 in stilte ook op bezoek geweest op het Science Park, vertelt hij. “De insteek is om het proloogparcours van de wielerwedstrijd deels door het Utrecht Science Park te laten lopen. Ook is het idee om in samenwerking met de Nederlandse dopingautoriteit in de aanloop naar het evenement een groot internationaal dopingcongres aan de universiteit te organiseren.”