Utrecht eerste halte om claim basisbeurs Rutte IV in te dienen

Studenten konden hun basisbeurs claimen bij Rutte IV, foto DUB

Nauwelijks genoeg geld voor de studiekosten, langer bij je ouders moeten wonen, keihard werken in de horeca, geen sportvereniging kunnen betalen. De bestuursleden van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) horen genoeg schrijnende verhalen van studenten die met hun huidige inkomsten onvoldoende goed kunnen studeren omdat ze geen maximale studieschuld willen.

“Voor ons is duidelijk dat studenten echt een basisbeurs nodig hebben”, zegt voorzitter Lisanne de Roos. “Daarom hebben we voor de studenten een formulier ontwikkeld waarin ze een factuur voor de basisbeurs kunnen maken en die in een brievenbus kunnen stoppen. Wij leveren die af bij Rutte IV.”

In het formulier geef je aan wie je bent, wat je studeert en wat het inkomen van je ouders is. Op basis daarvan wordt berekend hoeveel basisbeurs je volgens het ISO per jaar zou moeten ontvangen. Bij de masterstudent op de foto zou dat gaan om een bedrag van 5.500 euro per jaar. Dat bedrag vult hij in op een ISO-factuur en stopt die in de brievenbus.

“We gaan verschillende studentensteden af en uiteindelijk willen we al deze claims bij de onderwijscommissie van de Tweede kamer afleveren. Het is een actie die moet duidelijk maken dat studenten echt behoefte hebben aan zo’n basisbeurs om volwaardig te kunnen studeren.”