Utrecht en Tilburg wijzen collegegeldvrij besturen af

Universiteiten draaien ervoor op als student-bestuurders geen collegegeld meer betalen. Daar hebben ze geen zin in, schrijven twee universiteitsvoorzitters dit weekend in de Volkskrant.

Het voorstel van VVD en D66 om ‘collegegeldvrij besturen’ mogelijk te maken, zou vandaag in de Tweede Kamer besproken worden, tegelijk met de kabinetsplannen voor de studiefinanciering. Maar door het mislukken van het Catshuisoverleg wordt dit debat verschoven.

Het voorstel is bedoeld om een scherp randje van de langstudeermaatregel af te schaven. D66 en VVD willen ervoor zorgen dat studenten geen ‘studievertraging’ oplopen als ze zich een jaar lang volledig inzetten voor hun studentenvereniging, de medezeggenschap of de topsport. Zulke studenten zouden zich een jaar moeten kunnen uitschrijven, menen deze partijen, zonder de aanspraak op een bestuursbeurs te verliezen.

Geen goed idee, schrijven collegevoorzitters Yvonne van Rooy (Universiteit Utrecht) en Hein van Oorschot (Universiteit van Tilburg). Ze noemen het ongewenst dat student-bestuurders buiten de boot vallen als ze gewoon blijven studeren. “Als er één categorie studenten is die de aandacht van de politiek verdient om de negatieve effecten van de langstudeerregeling tegen te gaan, dan zijn het de parttime bestuurders”, betogen ze. “Het is aan deze studenten te danken dat veel studie-, sport- en cultuurverenigingen een grote bijdrage leveren aan een actief studentenleven.”

Ze betwijfelen bovendien of studenten wel blij moeten zijn met de regeling: wie er gebruik van maakt, krijgt namelijk geen basisbeurs, geen ov-jaarkaart en kan ook niet lenen bij DUO. Dat is een duur cadeau, schamperen ze.

Verder bestrijden Van Rooy en Van Oorschot dat de regeling geen geld kost. “De vrijstelling van collegegeld betekent voor universiteiten dat ze inkomsten mislopen in een tijd dat bij veel faculteiten al fors bezuinigd moet worden”, stellen ze.

Dus of studentbestuurders nu onderwijs volgen of niet, de universiteitsvoorzitters willen het collegegeld niet mislopen. Voor het bezwaar van de langstudeerboete hebben ze een andere oplossing bedacht. Universitaire studenten zouden eerst in drie jaar tijd hun bachelor moeten halen om pas in hun uitloopjaar een bestuursfunctie op zich te nemen.

Mocht het voorstel voor collegegeldvrij besturen alsnog worden aangenomen, is er voor Van Rooy en Van Oorschot geen man over boord. Onderwijsinstellingen mogen namelijk zelf beslissen of ze van de mogelijkheid gebruik maken of niet.