Utrecht opnieuw de beste in Shanghai ranking

Chinese ranking van universiteiten
Drie Nederlandse universiteiten behoren tot de beste honderd van de wereld, vinden ze in Shanghai. De makers van de jaarlijkse ARWU-ranglijst (Academic Ranking of World Universities) kijken naar onderzoeksprestaties, maar ook naar het aantal Nobelprijs- en Fields Medal-winnaars onder de staf en alumni.

Utrecht scoort het hoogst (nummer 54) en dan volgen Groningen (66) en Rotterdam (87). Leiden is weggezakt uit de top 100. Op nummer 1 staat zoals altijd de Amerikaanse Harvard University.

NWO verdeelt buitenlandbeurzen…
Vijftien jonge wetenschappers (vijf mannen en tien vrouwen) mogen een of twee jaar onderzoek doen in het buitenland. Daarvoor krijgen ze een zogeheten Rubiconbeurs. Er waren 47 aanvragen binnengekomen.

De laureaten buigen zich bijvoorbeeld over het winnen van brandstof uit koolstofdioxide, radicalisering door complottheorieën en de voorspelling van migratiestromen door klimaatverandering. Tien gaan er naar de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, twee gaan naar Frankrijk en de andere drie hebben gekozen voor België, Zweden en Duitsland. Het budget voor deze ronde: 2,4 miljoen euro.

Eén onderzoeker van de Universiteit Utrecht krijgt een beurs. Hanne Duindam gaat naar Cambridge voor een studie over jonge complotdenkers. Bij het Universitair Medisch Centrum ging een beurs naar Lieke van de Haar die twee jaar in Berlijn gaat werken.

… en beurzen voor promovendi met migratieachtergrond
Ook de Mozaïekbeurzen zijn verdeeld. Die zijn voor afgestudeerden met een migratieachtergrond uit Afrika, Azië, het Caribisch gebied, Midden- en Zuid-Amerika en Turkije. De beurzen zijn bedoeld om de Nederlandse wetenschap inclusiever te maken. Er kwamen 118 aanvragen binnen en 13 zijn er toegekend, aan drie mannen en tien vrouwen.

De laureaten doen uiteenlopend onderzoek, bijvoorbeeld naar hartfalen, de verspreiding van mensapen en islambeleving onder jonge Nederlandse moslims. Het budget is 4,2 miljoen euro.

Ook hier gingen twee beurzen naar de Universiteit Utrecht. Mercedes Beltrán doet onderzoek naar stressfactoren bij jongeren en Ouissam Abatouy gaat kijken naar generatieconflicten in families met een migratieachtergrond. Zij zijn beide verbonden aan de faculteit Sociale Wetenschappen.