Utrecht succesvol bij Vidi-aanvragen

Elf Utrechtse wetenschappers hebben een Vidi-beurs van NWO binnengesleept. Vooral de bètafaculteit viel in de prijzen.

Onderzoeksfinancier NWO heeft 64 namen bekendgemaakt van onderzoekers die een Vidi-subsidie krijgen. Liefst 11 van deze winnaars komen uit Utrecht.

De Vidi-beurzen maken onderdeel uit van het NWO-programma Vernieuwingsimpuls dat innovatief onderzoek een impuls geeft door drie subsidievormen: Veni- , Vidi- en Vici-beurzen. In totaal is er 150 miljoen euro beschikbaar.

De Vidi’s zijn bedoeld voor meer ervaren onderzoekers die een vernieuwende onderzoekslijn willen opzetten. Laureaten krijgen een bedrag van maximaal 800.000 euro.

Zes van de Utrechtse winnaars zijn werkzaam bij de faculteit Bètawetenschappen, twee bij de faculteit Geowetenschappen en een bij Geesteswetenschappen. Twee winnaars zijn onderzoekers in het UMC Utrecht.

De winnaars uit de bètahoek zijn de scheikundigen Andrew Beale en Bert Janssen en de biologen Corette Wieringa en Pankaj Dhonukshe. Wieringa is opvallend genoeg de enige vrouwelijke Utrechtse Vidi-winnaar in deze ronde. Haar onderzoek richt zich op de manier waarop zenuwcellen contact maken. Verstoringen daarin zouden ten grondslag liggen aan psychiatrische aandoeningen. De twee andere bètawinnaars zijn de wiskundige Gil Calvanti en de natuurkundige Marijn van Huis.

Bij de geo’s gaan het om seismoloog Andreas Fichtner en geoloog Douwe van Hinsbergen. Economisch historicus Ewout Frankema wil weten of de armoede in Afrika structureel is of dat er veranderingen mogelijk zijn. Voor zijn Vidi-onderzoek  gaat hij gebruik maken van niet eerder geopende koloniale archieven.

Bij de twee winnaars uit het UMC Utrecht gaat het om medisch geneticus Paul de Bakker en kankeronderzoeker Patrick Kemmeren. De laatste gaat onderzoeken hoe genetische interacties van invloed zijn op ziekten.

Overigens kan NWO de komende weken nog 30 extra plaatsen verdelen. Eind juni moeten alle Vidi-winnaars bekend zijn.

Tags: nwo | vidi