Utrecht Summer School: dit jaar in afgeslankte, digitale vorm

Gewoon vanuit huis een cursus van Utrecht Summer School volgen, foto Pixabay

Tot begin juni had directeur Jeroen Torenbeek van Utrecht Summer School nog het idee dat de zomerschool nog op locatie kon plaatsvinden. “Maar toen trok het College van Bestuur om begrijpelijke redenen toch de stekker eruit en zijn we meteen gaan kijken welke cursussen ook digitaal gegeven konden worden en welke docenten daar interesse in hadden.”

Utrecht Summer School is een samenwerkingsverband van de Universiteit Utrecht, de Hogeschool Utrecht en de Utrechtse Hogeschool voor de Kunsten. Het is de grootste zomerschool van Europa en trekt de afgelopen jaren gemiddeld 4000 studenten uit de hele wereld – van bachelorstudenten tot professionals die hun kennis willen bijspijkeren. “Gemiddeld komt ongeveer een kwart uit Nederland.” Het gemiddelde aanbod bestaat uit 250 cursussen waarvan de eerste beginnen in juni en de laatste eind augustus stoppen. Buiten de cursussen om biedt USS ook een sociaal programma aan om de stad en het land beter te leren kennen.

Dit jaar bieden de instellingen ongeveer zeventig cursussen aan waarvan een aantal al is begonnen. Voor cursussen die nog van start moeten gaan, blijft de inschrijfdatum tot vlak voor de start open. “Dat is een voordeel van online onderwijs”, zegt Torenbeek die in afgelopen jaren al ervaring met online onderwijs heeft opgedaan in samenwerking met Educate-it. Ook blijken nu cursussen toch mogelijk te zijn, waarvan eerder werd gedacht dat die online niet konden. “Art History bijvoorbeeld. De cursisten gaan normaal gesproken op excursie naar musea, wat nu natuurlijk niet meer gaat. Maar omdat veel Nederlandse musea digitale tours aanbieden, kan de cursus gewoon doorgaan.” Ook het sociale programma is dit jaar digitaal met onder meer een  wekelijkse pub quiz, een Utrecht Tour, en een challenge waarin deelnemers het tegen elkaar opnemen om 88 uitdagingen in vijf dagen aan te gaan.

Het aantal geïnteresseerden stelt Torenbeek niet teleur. “Tot nog toe zo’n duizend mensen van wie driekwart uit het buitenland.” Zij volgen bijna allemaal vanuit huis het online onderwijs. Slechts een klein groepje Duitsers is naar Utrecht gekomen voor Nederlandse les. De groep die niet zo geïnteresseerd lijkt voor de digitale Summer School zijn met name bachelorstudenten die “niet alleen voor de inhoud naar Nederland komen, maar ook voor de buitenlandervaring”.

Voor Torenbeek is dit zijn laatste jaar als directeur van Utrecht Summer School. Per oktober gaat hij met pensioen. “Ik hoopte dit jaar nog één keer te kunnen knallen met nog meer cursussen, maar dat mocht niet zo zijn. Het is wel een buitengewoon bijzondere manier om afscheid te nemen van mijn Summer School.” In oktober neemt oud-UCU-directeur Bettina Nelemans het directeursstokje van hem over. Ze is dit jaar al adjunct-directeur van USS.