Utrecht tweede in Nationale Pleitmarathon

Links het winnende pleitteam, rechts het Utrechtse team, foto's Maarten Kip

Pleiten in de rechtszaal is een kunst op zich. Veel oefenen dus, wil je dat als advocaat in spe onder de knie krijgen. Bij de Nationale Pleitmarathon doen rechtenstudenten uit het hele land dat in competitief verband. Het Utrechtse team Sirius/Eggens werd zaterdag tweede in deze prestigieuze wedstrijd.

“Ik zou hem beginnen te kussen en naar binnen trekken, en na een geweldige klauterpartij om de trap naar het slaapkamertje op te komen, zou ik Hem drie keer achter elkaar langdurig in Zijn Geheime Opening bezitten,” leest Fenna Douwenga (22, Rechten) voor. Het citaat van Gerard Reve wekt bijna vijftig jaar na dato nog altijd gelach op. Douwenga moet in een fictieve casus bewijzen dat het niet godlasterlijk is speedcore-feesten te geven in de Domkerk. En aangezien Reve voor het bewuste citaat al werd vrijgesproken in het Ezelsproces, valt onmogelijk vol te houden dat ruige feesten in de Domkerk wél godlasterlijk zouden zijn. Uiteindelijk is het pleidooi net niet voldoende: Utrecht wordt tweede.

In de Nationale Pleitmarathon komen behalve de speedcore in de Domkerk nog twee fictieve casussen voorbij. Tien studententeams uit verschillende steden strijden om de eer. Er is zowel een prijs voor het beste pleitteam als voor het beste rechtbankteam. Dit jaar is team Diephuis II uit Groningen verkozen tot beste rechtbankteam en wordt het Maastrichtse Gaius I uitgeroepen tot beste pleitteam. Maastricht mag daarom volgend jaar de Nationale Pleitmarathon organiseren.

De omgeving en de aankleding maken het echt. Plaats van handeling is de rechtbank Utrecht. Zowel de ‘rechters’ als de ‘advocaten’ zijn in toga. De toehoorders zijn vrijwel zonder uitzondering in pak. Tijdens twee voorrondes en een finaleronde worden hele rechtszaken nagespeeld: de twee advocaten per pleitteam houden een pleidooi, terwijl de uit drie personen bestaande rechtbankteams de boel in goede banen leiden en afsluiten met een vonnis. Een jury, bestaande uit hoogleraren, advocaten en raadsheren, houdt intussen de prestaties bij om achteraf een winnaar aan te kunnen wijzen.

Carrièretijgers
“De meeste deelnemers zijn lid van aparte pleitgenootschappen,” zegt Henk Kummeling, decaan van de REBO-faculteit en jurylid. We hebben hier niet met doorsnee rechtenstudenten te maken, geeft hij aan: “Dit zijn de mensen die iets extra’s willen én kunnen, ik zie hier studenten die het ver gaan schoppen.”

Het Utrechtse pleitteam van Sirius/Eggens bestaat uit Fenna Douwenga en Paul Tanja (20, Law College). Meedoen aan pleitwedstrijden is een manier om je te onderscheiden, zegt Paul: “Rechten is een vangnetstudie. Er komen gemotiveerde studenten en studenten die niets anders konden verzinnen. Je moet je dus onderscheiden. Hier wordt gescout, er lopen recruiters van advocatenkantoren rond.”

Maar zie de twee niet alleen als carrièretijgers. Fenna: “Spreken in het openbaar en puzzelen met het recht is leuk, ik haal er veel lol uit.” In de studie komt het pleiten veel minder aan bod, geven de twee aan: “Alleen af en toe een oefenrechtbankje.”

Dat de pleitwedstrijden niet alleen maar spielerei zijn, blijkt uit de aanwezigheid van recruiters. Het evenement wordt gesponsord door advocatenkantoren zoals De Brauw. Een aanwezige recruiter zegt dat dit soort nevenactiviteiten belangrijk zijn: “We spotten talenten. Iemand die vorig jaar meedeed, werkt nu bij ons.”

Het is voor het eerst dat het Utrechtse team namens pleitgenootschap Eggens meedoet. In de jaren hiervoor stelde Sirius, de studievereniging van het Utrecht Law College, de teams samen. Na de successen van afgelopen jaar – naast winst in de Pleitmarathon werden ook de Nationale Snelpleitwedstrijden gewonnen – vonden de betrokken studenten het tijd voor een echte pleitvereniging. Pleitgenootschap Eggens zag het licht in september 2011. “We voelden best een druk,” zegt Fenna, “Utrecht won vorig jaar drie wedstrijden. Die eer moesten we hooghouden.”