Utrecht wint eerste treffen universiteitsquiz

Dennis, Thomas en Jan achter hun quizdesk, foto Wim Kluvers

Utrecht heeft de eerste poulewedstrijd van de nieuwe tv-quiz de Universiteitsstrijd dik gewonnen. De drie Utrechtse studenten namen het op tegen Leiden.

Studenten Dennis Vermeulen (Media en Performance Studies), Thomas Kluiver (Biologie) en Jan Schulpen (Psychologie) brengen het er goed vanaf tijdens hun eerste optreden in de Universiteitsstrijd. Na de eerste ronde waarin de studenten drie alfa, drie bèta en drie gamma vragen moeten beantwoorden. staan ze op achterstand. Dit maken ze echter helemaal goed in de tweede en derde ronde.

In deze nieuwe televisiequiz nemen acht universiteiten onder leiding van Harm Edens het tegen elkaar op. De acht zijn na een voorronde waaraan tien universiteiten deelnamen, overgebleven. De acht zijn verdeeld in twee poules. In de ene poule zitten de twee universiteiten uit Amsterdam, de TU Eindhoven en Groningen, In de andere poule zit het Utrechtse team dat het moet opnemen tegen Leiden, Rotterdam en Twente.

De quiz is sinds maandag elke werkdag te zien om 19.55 uur op NPO 2. De eerste uitzending was afgelopen maandag. Woensdag 14 september kwam de UU voor het eerst in actie. De uitzendingen zijn in juli al allemaal opgenomen.

Een zwak voor oude vrouwtjes
De wedstrijd bestaat uit drie rondes met serieus pittige vragen. In de eerste moeten de studenten drie alfa-, drie bèta- en drie gammavragen beantwoorden. De alfavragen gaan deze woensdag over Vondel, daarna komen drie vragen over het getal Pi en tenslotte drie vragen over de Magna Carta. Leiden, vertegenwoordigd door twee geschiedenisstudenten en een biologiestudent, doet het in deze ronde beter en komt op voorsprong met 30 punten tegen 10.

Harm Edens probeert tussen de vragen door wat nader kennis te maken met de zes kandidaten. Zo blijkt Dennis een heel gedicht van Vondel uit zijn hoofd te kennen en weet Thomas “gewoon” de vijf cijfers achter de komma van het getal Pi. In de volgende ronde horen we dat Dennis “een zwak heeft voor oude vrouwtjes”. Oorzaak: de film Titanic. “Als het oude vrouwtje in beeld komt, ga ik los. Dan moet ik huilen.”

Team effort
In die tweede ronde krijgen de studenten van te voren te horen uit welke categorieën de vragen komen en mogen ze 200 punten verdelen over de zes verschillende categorieën. Zowel Utrecht als Leiden hebben hoog ingezet op ‘Genen’. De UU 60, Leiden 50. UU’er Thomas drukt het snelst na het stellen van de vraag. Dit betekent een fors verlies voor Leiden. In deze ronde blijkt Utrecht te goed voor Leiden en komen de UU'ers op voorsprong. De tussenstand: 95 voor Leiden, 130 voor Utrecht.

Maar de strijd is nog niet gestreden. De derde ronde bestaat uit slechts één vraag die 40 punten waard is. De teams krijgen vier trefwoorden te zien. Het team dat op achterstand staat, mag als eerste kiezen uit welke categorie hij een vraag wil. Leiden kiest voor ‘Oranjegezind’. Utrecht ‘Water op aarde’.

Leiden beantwoordt de vraag over Johan de Wit goed en komt op een eindstand van 135 punten. De druk op Utrecht is groot. De vraag hoe de aarde aan haar water komt, wordt als eerste beantwoord door alfaman Dennis, waarmee bètaman Thomas vervolgens instemt en waarna gammaman Jan het antwoord “meteorieten van ijs” mag zeggen.

Klassement
Team Utrecht voert nu het pouleklassement aan, maar vanavond komen de andere twee universiteiten uit hun poule pas aan de beurt.  Volgende week woensdag 21 september wordt het tweede optreden van het Utrechtse drietal uitgezonden. Dan neemt de UU het op tegen Rotterdam. De laatste poulewedstrijd waarin Utrecht acte de présence geeft, is te zien op 27 september wanneer ze tegenover de TU van Twente staat.

In de andere poule staat op dit moment Eindhoven aan kop, gevolgd door de UvA. De twee beste teams uit elke poule nemen het uiteindelijk tegen elkaar op. De finale wordt uitgezonden op 30 september.

Het eerste optreden van Utrecht terugkijken? Klik hier.