Utrecht Young Academy stelt leden voor met podcast

“Met de podcast willen wij de leden van de Utrecht Young Academy voorstellen aan de universitaire gemeenschap”, vertelt Sanli Faez, universitair docent Nanophotonics bij de afdeling Natuur & Sterrenkunde en lid van de Utrecht Young Academy.

De Utrecht Young Academy is vorig jaar opgericht. Via dit platform kan jong wetenschappelijk talent met elkaar samenwerken. De Utrecht Young Academy moet een Utrechtse tegenhanger worden van de Jonge Akademie van onderzoeksorganisatie KNAW. Het samenbrengen van 24 talentvolle onderzoekers moet leiden tot meer interdisciplinaire projecten en een boost geven aan het wetenschapsbeleid van de UU.

In de afleveringen vraagt Faez zijn gasten naar wat ze doen, waar ze trots op zijn en waarom ze bij de UU werken. “Jaarlijks komen er nieuwe acht leden bij de UYA”, legt hij uit. “Het voordeel is dat er dan geen uitgebreide voorstelronde plaats hoeft te vinden. Daarnaast blijven ook alle afleveringen bewaard.” Ook levert het maken van de afleveren Faez zelf nog wat op. “Ik begrijp nu meer van de andere faculteiten.”

“Ik ga op zoek naar bijzondere verhalen”, vertelt hij. “Iedereen die hier werkt heeft zo’n verhaal. Het is een kwestie van de juiste vragen stellen om ze dat te laten vertellen.” Om die verhalen te vinden heeft hij een duidelijke manier van zoeken. “Ik kijk naar de cv en kies twee publicaties uit.” In de eerste aflevering interviewt hij Elaine Mak, hoogleraar Encyclopedie van de rechtswetenschap bij Rebo. In de  aflevering met Mak gaat het onder andere over artikelen die ze met haar zussen, die ook hoogleraar zijn in hetzelfde vakgebied, heeft geschreven.

In de eerste serie gaat Faez langs bij onderzoekers van de niet-bèta faculteiten. “Die ken ik niet zo goed en daar ben ik nieuwsgierig naar. Ik wil weten tegen welke problemen zij aanlopen en hoe zij die oplossen.” Volgens Faez is het goed dat de onderzoekers in de podcast zelf aan het woord komen. “Wetenschappers communiceren vaak via een derde persoon en daarin gaat vaak iets verloren”, stelt hij. “Dan zeggen ze achteraf ‘zoals het in het bericht staat, had ik het niet helemaal bedoeld’.”

De interviews doet hij in het Engels. “Iedereen bij de Utrecht Young Academy spreekt goed Nederlands”, vertelt Faez. “Maar voor de toekomstige leden is het makkelijk om het in Engels te doen. Ook wordt de gemeenschap van de universiteit een stuk internationaler. En met de podcast in het Engels voelt iedereen zich welkom.”

De podcast vervult naast het voorstellen ook een ander doel van de Utrecht Young Academy. Zij willen graag dat de wetenschap in contact blijft staan met de samenleving. Door middel van de verhalen van de academici willen zij een beeld schetsen van hoe wetenschap nu werkelijk in elkaar zit. “De wetenschap en samenleving lijken twee verschillende eilanden. Maar wetenschappers zijn ook gewoon mensen. Met de wetenschap lossen problemen op die in de maatschappij spelen.”

De podcast van de Utrecht Young Academy is te beluisteren op SoundCloud. Het is de bedoeling om het in de toekomst op meerdere platforms te delen.