Utrecht zakt zes plaatsen in ranking Times Higher Education

Bron: World University Rankings 2019, Times Higher Education. (‘=’ staat voor gedeelde positie), Tabel gemaakt door HOP

Het kleine Nederland scoort nog altijd prima in de zojuist verschenen ranglijst van beste universiteiten. Van alle Europese landen hebben alleen het Verenigd Koninkrijk (29) en Duitsland (23) meer universiteiten in de top 200. Wereldwijd wordt dat alleen overtroffen door de Verenigde Staten (60). De ranglijst wordt nog altijd aangevoerd door Oxford en Cambridge.

De TU Delft heeft de Universiteit van Amsterdam verdrongen als de nummer 1 in Nederland; Wageningen komt daar pal achter. De UvA is nu de derde universiteit van Nederland. Van de twaalf universiteiten in de top 200 hebben er acht terrein verloren, waaronder dus ook Utrecht. Utrecht stond vorig jaar op plek 68, toen maakte de UU een flinke sprong van plaats 86 in collegejaar 2016-2017. In het onderdeel van de THE-ranking waarin naar reputatie wordt gekeken, doet Utrecht het minder goed. Daar staat de UU stabiel in de groep 81-90.

Redacteur Ellie Bothwell van Times Higher Education heeft geen verklaring voor de terugval. “Het hoeft niet te betekenen dat de Nederlandse universiteiten het slechter zijn gaan doen. Het kan ook zijn dat andere universiteiten beter worden en dat de concurrentie toeneemt.” Vooral de Aziatische universiteiten zijn aan een sterke opmars bezig.

De methodologie achter de ranglijst is ongewijzigd. De onderzoek- en onderwijsreputatie van een universiteit bepaalt nog altijd een derde van de totale score. “De mensen die we wereldwijd enquêteren vragen we niet naar de redenen waarom ze de ene universiteit wel noemen en de ander niet”, zegt Bothwell.

Wat volgens haar nog wel een rol kan spelen is dat het Nederlandse bedrijfsleven minder is gaan bijdragen aan onderzoek, al bepaalt dit zogenoemde industry income maar 2,5 procent van de totaalscore per universiteit.

Tuimeling
Van de Nederlandse universiteiten in de top 200 maakt de TU Eindhoven de grootste tuimeling: van positie 141 naar 167. Vorig jaar had Eindhoven juist veel winst geboekt: van 177 naar 141. “Dat relativeert het verlies wel een beetje”, bevestigt een woordvoerder, “maar jammer is het wel.” Aan de industry income-score ligt het volgens hem niet, want die is nog steeds heel hoog. “Wel zie je dat ons onderzoek gemiddeld genomen minder vaak geciteerd wordt, en dat weegt flink mee. Mogelijk speelt daar de hoge werkdruk bij het personeel een rol. Het aantal studenten per staflid neemt toe, en ook dat levert trouwens aftrek op in de ranking.”

De Universiteit Maastricht is 25 plaatsen gezakt en vorig jaar 9 plaatsen. De universiteit kon nog niet reageren. Tilburg University, vorig jaar nog op plaats 195, valt dit jaar net buiten de top 200.