Utrechtse filosofiestudent wint de tweede AVRO verhalenwedstrijd

Opium Verhalenwedstrijd 2012: Eli de Smet - Verkeerde Vrienden
Eli de Smet leest zijn verhaal voor waarmee hij de Avro Opium verhalenwedstrijd won

De Utrechtse filosofiestudent Eli de Smet (20) won afgelopen weekeinde de Avro Opium Verhalenwedstrijd. Met zijn verhaal Verkeerde vrienden liet hij ongeveer 2100 andere deelnemers achter zich.

“Kan ik er wat aan doen”, zegt hij. “Jaaa!”, schreeuw ik. “Zeker wel, wie anders?” Hij kijkt me aan met wijde ogen, nat van de tranen. Zijn wenkbrauwen naar elkaar toe, lippen uitgerekt naar achter en de mondhoeken verzand in een lichte daling.

Zo begint het verhaal van De Smet dat hij inleverde voor de verhalenwedstrijd van het cultuurprogramma Opium bij de Avro. “Vorig jaar waren er ook veel inzendingen, dus de kans dat je bij de laatste tien zit is al heel klein, maar dat ik zou winnen had ik niet verwacht”.

Het kunst- en cultuurprogramma Opium wordt zowel op de televisie als op de radio uitgezonden. Zaterdag werd in het televisieprogramma de winnaar bekend gemaakt van de verhalenwedstrijd. De jury bestond uit de drie auteurs Nelleke Noordervliet, Arthur Japin en Aaf Brandt Corstius. Japin zegt in de Volkskrant dat stijl en opbouw van een verhaal essentieel zijn. Aaf Brandt Corstius vult hem aan. “En zeker belangrijk is de beginzin en het einde van een verhaal. Ik vind bij het schrijven van columns het eind ook vaak het lastigst. Dat zag ik ook terug in deze verhalen. Vaak”, zegt zij tegen de krant.

De ingezonden verhalen mochten maximaal 500 woorden lang zijn. De schrijvers moesten een verhaal maken met het thema Verkeerde vrienden. De Smet kwam op zijn verhaal door te zoeken op Google. “Ik zocht op het thema verkeerde vrienden en daar kwam al snel homoseksualiteit uit. Het is puur fictie”, zo vertelt hij. Het verhaal van De Smet viel op door zijn spannende opbouw volgens de jury. Soms vonden zij het ‘stilistisch over de top’, maar het verhaal prikkelt en heeft een goed einde.

De Smet schrijft vaker fictieve verhalen, maar dan vooral voor zichzelf. Met Verkeerde vrienden was hij ongeveer een uurtje bezig. “Ik heb het door mensen van mijn studievereniging FUF (Faculteitsvereniging Utrechtsche Filosofiestudenten) laten nakijken”.

De winnaar van de verhalenwedstrijd heeft verder nog nooit ergens gepubliceerd. “Ik hoop in de toekomst meer te publiceren, bij voorkeur dan fictieve verhalen. Ik weet nog niet wanneer dat zal zijn. Schrijven is een enorme worsteling en het is heel lastig om een goed boek te voltooien. Het gaat om iets kwalitatief hoogwaardig neer zetten”, aldus De Smet.

De Smet kreeg naast de publicatie in de Volkskrant ook twee kaarten voor het Boekenbal. Momenteel is Eli de Smet vooral actief als bestuurslid van zijn studievereniging FUF. Hij is tijdelijk uitgeschreven als student aan de Universiteit Utrecht, maar pakt zijn studie volgend academisch jaar weer op. De AVRO Opium Verhalenwedstrijd werd dit jaar voor de tweede keer gehouden. Vorig jaar won Stephan ter Borg. In april dit jaar komt zijn eerste boek uit Oerang Oetans drijven niet.

Tags: wijsbegeerte