Utrechtse mediatoppers zitten in de alfa- en gammahoek

Historicus Bas van Bavel, hier tijdens een uitzending van tv-programma Buitenhof, is één van de genomineerden voor de UU-Publiprijs

Onder de genomineerden voor de UU-Publiprijs voor mediagenieke wetenschappers bevindt zich opnieuw geen enkele onderzoeker van de bèta- of geneeskundefaculteit. Criminoloog Dina Siegel en de historici Bas van Bavel en Mathieu Segers zijn dit jaar de kanshebbers.

De UU-Publiprijs wordt begin januari voor de derde keer uitgereikt. Met de prijs wil de universiteit wetenschappers stimuleren om hun onderzoek bekendheid te geven en deel te nemen aan het maatschappelijk debat. De shortlist wordt bepaald op basis van het aantal media-optredens van wetenschappers. Een jury beslist uiteindelijk welke genomineerde wetenschapper zijn vakgebied en de universiteit het best vertegenwoordigde in de pers.

Hoogleraar Criminologie Dina Siegel kwam veel in de media met haar onderzoek naar mobiele Oost-Europese bendes. Ook mengde ze zich in de discussie over het huisvesten van pedoseksuelen. Hoogleraar Economische en Sociale Geschiedenis Bas van Bavel was mede-auteur van het WRR-rapport dat de toegenomen vermogensongelijkheid in Nederland op de kaart zette. Dit resulteerde onder andere in een optreden in het tv-programma Buitenhof. Europa-deskundige Mathieu Segers schreef opiniestukken in het Financieele Dagblad en gaf uitleg over de euro-crisis en over de betrekkingen tussen Europa en Rusland in landelijke dagbladen en op de radio.

Opvallend is dat voor de derde opeenvolgende keer geen enkele onderzoeker van de faculteit Bètawetenschappen of de faculteit Geneeskunde is genomineerd. Er waren in de twee voorgaande jaren wel nominaties voor sterrenkundige Inge Loes ten Kate en risico-onderzoeker Jeroen van der Sluijs, van huis uit chemicus, maar beiden zijn medewerker van de faculteit Geowetenschappen. De prijzen gingen uiteindelijk naar arbeidseconoom Joop Schippers (2012) en pedagoog Micha de Winter (2013).

Rector Bert van der Zwaan maakt op 6 januari tijdens de nieuwjaarsreceptie van het universiteitsbestuur bekend wie dit jaar de UU-Publiprijs wint. De winnaar mag een video maken over het eigen onderzoek.