Utrechtse professoren gaan een avond dj’en voor het goede doel

Zes professoren nemen plaats achter de draaitafels in de Nacht van de Professoren. Op woensdag 30 april ruilen zij bureaus en beamers in voor draaitafels en stroboscopen. DUB geeft 2x2 kaartjes weg.

VIDIUS Studentenunie en universiteitsraadpartij VUUR organiseren de avond in poppodium EKKO. De jaarlijkse awards voor de beste (student)bestuurder en beste medezeggenschapper worden eveneens daar uitgereikt.

De dj’s van de avond zijn: Geri Bonhof (bestuursvoorzitter HU), Wiljan van der Akker (decaan faculteit Geesteswetenschappen), Paul Boselie (hoogleraar Bestuurs- en Organisatiewetenschap), Marian Jongmans (hoogleraar Pedagogiek), Hans Schenk (hoogleraar Economie) en Erik Puik (lector HU). Met hulp van een professionele dj draaien zij die avond muziek uit hun studententijd.

Paul Boselie voelt zich vereerd te zijn gevraagd door VIDIUS om plaatjes te draaien op de "hooglerarendisco", zoals bij de avond noemt. “Het is weer eens wat anders dan de core business waar we mee bezig zijn, namelijk onderzoek en onderwijs.”

Hij is nog bezig zijn platenkast door te spitten. In zijn studententijd begin jaren ’90 heeft Boselie in verschillende bands gespeeld en luisterde hij vooral naar muziek van bandjes die nog niet zo bekend waren, zoals Nirvana voor hun doorbraak.

Boselie kiest voor drie thema’s: een ode aan de basgitaar, up-tempo (“het moet een beetje stevig zijn, r&b houd ik niet zo van”) en balansen. “Ik zoek de balans tussen man en vrouw, rock en dans en levend en dood. Concreet betekent dit dat ik waarschijnlijk Nirvana ga draaien. Misschien wat Rage Against the Machine of The Red Hot Chili Peppers, maar ik sluit ook niet uit dat Madonna nog voorbijkomt.”

Thin Lizzy-frontman Phil Lynott is één van Boselie’s grote helden. “Dat was een briljante basgitarist. En dood, net als Kurt Cobain, dus dat komt ook mooi terug.”

Voor een concurrentiestrijd met zijn collega’s is Boselie niet bang. “Je moet altijd uitgaan van je eigen kracht en niet naar de concurrentie kijken. En niet bang zijn dat het helemaal misloopt. Ik heb in mijn leven al honderden keren op een podium gestaan, dus ik weet hoe het is als iets compleet mislukt. Ik wil vooral genieten.”

De opbrengst van de avond gaat naar LiveBuild. Die organisatie zorgt voor schoon drinkwater, sanitaire voorzieningen en goed onderwijs in dorpen in Kameroen. Zij proberen die dorpen zo een goede levensbasis te bieden en zelfvoorzienend te maken.

VIDIUS, VUUR en LiveBuild vonden elkaar door puur toeval. “Tijdens een overleg over de Nacht van de Professoren zaten mensen van LiveBuild naast ons”, zegt Nienke Rengerink, secretaris van VIDIUS, “We raakten aan de praat. Onze doelen komen heel erg overeen, omdat we allebei met onderwijs bezig zijn. Zo kwamen we op LiveBuild.”

Het concept waaide over uit Duitsland. Ook werd er al een Nacht der Professoren in Nijmegen en in Tilburg georganiseerd. Hier ging de opbrengst eveneens naar een goed doel. In Tilburg haalde men bijna 1150 euro op en was de avond een succes.

De Nacht van de Professoren begint op 30 april om 21.00 uur in poppodium EKKO. Kaartjes zijn binnenkort verkrijgbaar via VIDIUS en kosten 4 euro in de voorverkoop en 5 euro aan de deur.

DUB geeft 2x2 kaartjes weg. Wil jij hierop kans maken? Stuur dan vóór 24 april een e-mail met je gegevens naar dubprijsvraag@uu.nl onder vermelding van “Nacht van de Professoren”. Op 25 april mailen we de winnaars.