Utrechtse studenten bieden gratis rechtshulp in nieuwe Strafrechtswinkel

Abel, Quirine en Ramez in de wachtkamer waar wekelijks het spreekuur is voor de Strafrechtswinkel.

Stichting Strafrechtswinkel Utrecht van Utrechtse rechtenstudenten houdt komende woensdag 14 september haar allereerste spreekuur. Iedereen die een bekeuring of een parkeerboete wil aanvechten, kan hier gratis terecht.

Zo’n vijftien rechtenstudenten zijn actief in de nieuwe ‘winkel’ die gevestigd is in buurthuis Sterrenzicht in Sterrenwijk. Op vrijwillige basis buigen zij zich over juridische vragen die vallen binnen het straf- of het bestuursrecht.  Zij behandelen bijvoorbeeld bekeuringen zoals door rood licht rijden (strafrecht) of parkeerboetes (bestuursrecht). “Een strafrechtelijke bekeuring wordt opgelegd door de officier van justitie en een bestuurlijke boete door de gemeente”, legt Quirine Amelink het verschil uit.

Juridische hulp voor iedereen
Quirine zit in het dagelijks bestuur en heeft met vier andere ouderejaars studenten Rechtsgeleerdheid de stichting opgericht. Door middel van de strafrechtswinkel willen de studenten juridische hulp voor iedereen bereikbaar maken. Quirine: “Achter op een bekeuring staat hoe je bezwaar moet aantekenen, maar veel mensen zien op tegen het werk of het schrijven van het bezwaar. Daar kunnen wij ze bij helpen.”

Dat bezwaar aantekenen positief kan uitpakken, weet Quirine uit eigen ervaring. “Voor het hotel waar ik werk, heb ik bezwaar aangetekend toen een taxichauffeur een bekeuring kreeg toen hij gasten kwam ophalen. Er bleek ineens een stopverbod voor de deur te staan. De bekeuring werd niet teruggedraaid, maar het hotel kreeg wel weer een laden- en lossenbord voor de deur. ”

Ook rechtenstudenten Ramez Nourzada (derdejaars) en Abel van Wijk (vierdejaars) hebben al een goede voorbereiding gehad op het werk dat ze gaan doen voor de Strafrechtswinkel. Abel hielp zijn oma die volgens de politie in korte tijd drie keer door rood licht was gereden met haar auto. “Mijn oma had nog nooit eerder een bekeuring gehad en nu drie keer achter elkaar. Het bleek om een fout te gaan. Op de foto's die door de flitspaal waren gemaakt, stond geen enkele keer de auto van mijn oma. Ze hoefde de bekeuringen dus niet te betalen.”

Ramez kon zijn juridische kennis aanwenden toen de gemeente een eerder toegekende premie aan zijn vaders nieuwe bedrijf introk. “Dat vonden we vreemd. Ik heb een bezwaarschrift ingediend en daarbij jurisprudentie uit de kast getrokken. Dat hielp: mijn vader kreeg alsnog de premie.”

Abel en Ramez solliciteerden op de baan bij de Strafrechtswinkel  omdat ze hun juridische kennis graag willen inzetten voor anderen. Ramez: “Het is misschien cliché maar ik wil graag mensen op een persoonlijke manier helpen.”

De twee hopen met deze ervaring een goede beroepskeuze te kunnen maken. Ramez: “Strafrecht is heel interessant maar of ik ook echt advocaat wil worden, weet ik niet.” Abel heeft al iets duidelijker voor ogen waar hij naartoe wil. “Ik werk nu als buitengriffier bij de rechtbank Midden Nederland en een baan bij het openbaar ministerie lijkt me geweldig.”

Centrale lokatie voor Strafrechtswinkel
De drie zijn ook heel blij met de locatie die ze gratis mogen gebruiken: het buurthuis Sterrenzicht achter het IBB-complex en vlakbij het Ledig Erf. Hier hebben ze een comfortabele wachtruimte en twee kantoortjes voor de individuele gesprekken tot hun beschikking. “Dit is een centrale locatie dus we hopen dat iedereen ons hier kan vinden.”

Het werk van de strafrechtswinkel overlapt een deel van het werk van de Vereniging Rechtswinkel Utrecht waar ook rechtenstudenten vrijwillig gratis juridisch advies geven. Quirine: “Dat klopt, maar wij onderscheiden ons door ons uitsluitend te richten op bestuurs- en strafrecht. Behalve advies geven, schrijven we namens onze cliënten bezwaarschriften en indien gewenst staan we ze in de rechtszaal. Bij alles wat we doen, worden we begeleid door drie advocaten van wie er steeds één op het spreekuur aanwezig is om ons te helpen.”

Het inloopspreekuur is elke woensdag van 18.15 tot 20.15 uur te beginnen op 14 september. Het is niet nodig om een afspraak te maken en er is ook geen inkomensdrempel. “Echt iedereen kan bij ons terecht.” De Strafrechtwinkel is gevestigd in het buurthuis aan het Keerkringplein 40 in Sterrenwijk.