Utrechtse studenten favoriet in finale damesrugby

De titel in het Nederlandse damesrugby moet zaterdag een prooi worden voor de Rugbyende Utrechtse Studenten (RUS). De enige puur vrouwelijke rugbyvereniging van Nederland is dit jaar niet te verslaan.

RUS neemt het zaterdag in de finale van de Nederlandse rugbycompetitie in Amsterdam op tegen de dames van RC Tilburg. De Utrechters zijn daarbij huizenhoog favoriet. RUS verloor dit jaar alleen een oefenwedstrijd tegen het Nederlands damesrugbyteam, en dat zelfs maar nipt. De play offs tegen The Bassets uit Sassenheim eindigden deze maand in twee eclatante overwinningen.

De rugbydames kunnen zaterdag voor het eerst sinds tien jaar weer op eigen kracht kampioen van Nederland worden. In een combinatieploeg met de 'burgervereniging' URC werd in de afgelopen jaren nog wel een keer de titel behaald.

Volgens secretaris Kyra Neijs, student Kunstmatige Intelligentie, is het succes van RUS vooral te danken aan de stabiele kern van spelers. Zes Utrechtse dames zijn dit jaar international. “De meeste meiden spelen nu al een paar jaar samen. Dat is een voordeel. De selectie van AAC uit Amsterdam, de kampioen van de laatste jaren, kent bijvoorbeeld veel wijzigingen.”

Zaterdag vertrekken de meer dan 50 leden van de vereniging samen met supporters in toerbussen naar het Bok de Korver-sportcomplex in Amsterdam. Als de verwachte titel wordt binnengesleept volgt een eretocht naar stamcafé Jij en Wij in de Voorstraat. “Daar gaan we dan een mooi feestje bouwen.”

Voor volgend jaar hoopt RUS op een groeiende belangstelling van Utrechtse studentes voor hun club. Als extraatje kan de club nu al vervoer op niveau naar uitwedstrijden beloven. Neijs: “We hebben een supermooi sponsorcontract gewonnen. Omdat we in een wedstrijd van een leasemaatschappij de meeste Facebook-likes wisten te regelen, kunnen we elke veertien dagen met gratis busjes en chauffeurs op stap.”