Utrechtse studenten krijgen warm onthaal in Rio de Janeiro

De Utrechtse studenten die afgelopen week naar Rio de Janeiro zijn vertrokken om onderzoek te doen naar de effecten van het WK voetbal en de Olympische Spelen, kregen onverwacht bezoek van de burgemeester van de stad.

Zeven weken blijven 28 studenten Bestuurs- & Organisatiewetenschap van de Universiteit Utrecht in Rio de Janeiro. Zij doen onderzoek naar de impact van Nederlandse initiatieven en maatschappelijke ontwikkelingen rond de megaevenementen in Rio de Janeiro. Het onderzoek is georganiseerd voor en door studenten. De deelnemers houden een blog bij op hun site Research Project Brazil

De studenten kwamen vorige week vrijdag aan in de Braziliaanse stad. Ze verblijven in een hostel in de favela Babilonia. Dat is ook de thuisbasis van hun onderzoek.

Geheel onverwacht kregen ze in hun hostel bezoek van Eduardo Paes, de burgemeester van de stad, vergezeld door tientallen lokale journalisten. Hij sprak met hen over hun onderzoek en de situatie. Pieter ten Broeke, woordvoerder van het onderzoeksproject: “De burgemeester toonde veel interesse in ons onderzoek. Hij stelde vragen en wenste ons succes."

De burgemeester staat in eigen stad behoorlijk onder druk. Volgend jaar vinden de Olympische Spelen plaats in Rio de Janeiro. Voor die tijd moet er nog veel gebeuren. Zo is de baai waar de zeilwedstrijden gehouden worden nog niet schoon.

Het is niet de eerste keer dat studenten Bestuurs- & Organisatiewetenschap een studie doen naar de effecten van een groot sporttoernooi. Ook bij het WK in Zuid-Afrika gebeurde dat. Marjolein van den Bergh schreef voor DUB al eerder over haar ervaringen met Nederlandse initiatieven tijdens het WK voetbal in Rio.