Utrechtse studenten positiever over Oekraïneverdrag dan gemiddelde Nederlander

Als studenten vandaag naar de stembus gaan, zullen ze in meerderheid ‘ja’ stemmen. Dat blijkt tenminste uit een korte steekproef van DUB dinsdagmiddag in het Educatorium.

Uit de korte enquête komt naar voren dat ongeveer 35 procent van de 52 ondervraagde studenten voor het associatieverdrag is en 11 procent tegen. De rest wist het nog niet of gaat niet stemmen.

Als het aan de Utrechtse studenten ligt wordt de kiesdrempel bij het referendum wel gehaald. Ongeveer 31 procent geeft aan dat ze vandaag sowieso gaan stemmen, maar evenveel studenten kiezen ervoor om thuis te blijven.

Het grootste deel van de ondervraagden zei dinsdag nog niet te weten of ze gaan stemmen (38%). Als reden geven de studenten dat ze te weinig van het verdrag af weten. Zo zegt één van de ondervraagden: “Ik heb geen flauw idee waar het referendum nou écht over gaat. Ik heb me er niet genoeg in verdiept.”

Alle ondervraagde studenten vinden dat het goed is dat er een mogelijkheid is voor een raadgevend referendum. Dat er nu een referendum specifiek over het associatieverdrag met Oekraïne is vinden minder studenten een goed idee. Toch vindt nog steeds twee op drie het associatieverdrag een goed onderwerp voor een referendum.