Utrechtse studenten verbeteren wereldrecord opdrukken

Het wereldrecord opdrukken is verbroken tijdens de Utrechtse Introductie Tijd. Woensdagmiddag drukten 453 studenten zich een minuut lang op.

Het vorige wereldrecord stond op 352 deelnemers. Of welk aantal het nieuwe record komt te staan is nog onduidelijk. Niki Wijnen van Sportraad Utrecht, die de recordpoging organiseerde: “De camerabeelden worden nauwkeurig bekeken om te beoordelen wie meetelt voor het wereldrecord. Ze zijn heel streng, maar zelfs als honderd mensen niet meetellen hebben we het gehaald!”

De deelnemers moesten gedurende één minuut dertien keer opdrukken, op een tempo dat werd aangegeven door een fitnessinstructeur. Beelden van de recordpoging zijn ter goedkeuring naar Guinness World Records gestuurd. Na bestudering van de beelden wordt bepaald of de recordpoging wordt erkend.

Zes meiden van de mentorgroep De Vliegende Panters deden ook mee met de recordpoging. Reden om mee te doen? “Een gratis drankje en kans op een jaar lang gratis sporten”, zegt Aniek. Of ze überhaupt kunnen opdrukken, betwijfelen ze vooraf. Judith: “Ik kan helemaal niet opdrukken!” Aniek: “Het hoeft maar 13 keer, dat is wel vol te houden.”

En inderdaad, alle zes de dames brengen het er goed vanaf, al zakken ze lang zo diep niet door hun armen als de gespierde mannen op de eerste rij. Na het behalen van de recordpoging proosten ze met hun welverdiende drankjes. Kelly: “Het was wel zwaar hoor, ik zakte steeds een stukje verder in.”

Onder de opdrukkers werd een jaar lang gratis sporten op Sportcentrum Olympos verloot. Winnaar: Thijs, bestuurder bij de Utrechtse Studenten Rugby Society (opgetild op de foto links). “Ik heb de prijs niet nodig dus geef de prijs door aan naamgenoot Thijs, lid van onze vereniging. Die kan het wel gebruiken.” Of de heren moeite hadden met het opdrukken? “Natuurlijk niet”, zegt bestuurslid Thijs terwijl hij naar de andere Thijs wees, “heb je zijn spierballen gezien?”

Niet alle UIT-lopers waren te porren voor het opdrukken. “Ik ben te brak” zegt Asch die vanaf het gras toekijkt. Groepsgenootje Robin voegt eraan toe: “We moeten al zoveel deze dagen, ik ben blij dat ik even kan uitrusten.” Er zijn ook veel UIT-lopers die zeggen dat ze niet kunnen opdrukken, zoals twee mentormama’s die hun mentorkind aanmoedigen die wel meedoet: “Wij kunnen dit echt niet, maar moedigen iedereen mentaal aan hoor!”

In onderstaand filmpje is duidelijk te zien dat niet alle deelnemers er in slagen om zich op correcte wijze dertien keer op te drukken: