Utrechtse studenten zoeken steun voor hun Afrika-boek

Tweeling Jesse en Vincent in Afrika.

Twee Utrechtse studenten reisden vorig jaar door Afrika langs dertien ontwikkelingsprojecten die zij steunen. Nu willen ze via crowdfunding een boek uitgeven over hun ervaringen. “Zo willen we het positieve beeld dat wij van Afrika hebben gekregen, verder verspreiden.”

Rechtenstudent Jesse Oberdorf en zijn tweelingbroer, de premaster-student Development Studies Vincent hebben vorig jaar vijf maanden gereisd door Afrika. Ze bezochten dertien ontwikkelingsprojecten in verschillende landen tussen Egypte en Zuid-Afrika. Om die projecten te ondersteunen richtten ze voor vertek de stichting In2Afrika op.

Sommige projecten kregen van hun stichting een kleine financiële bijdrage, bij andere legden ze het contact met Nederlanders. Zo was er een financiële bijdrage voor de vakbond die de rechten van afvalververwerkers moet beschermen in Oeganda. Jesse: “De afvalverwerkers zijn vooral mensen met een lage sociale positie: vaak vanwege een stigma omdat ze bijvoorbeeld besmet zijn met hiv. De vakbond die voor deze mensen opkomt, had alleen nog wat geld nodig om zich officieel te vestigen. Daar konden wij dus een bijdrage aan leveren.”

Mooier vindt hij de projecten waar ze de Afrikaanse mensen in contact konden brengen met Nederlanders. “Zoals de voetbalschool in Tanzania die op zoek was naar kennis over het geven van trainingen en het runnen van de organisatie. Die club werkt nu samen met een amateurvereniging in Limburg. Dit type netwerken zijn duurzamer en zorgen voor contact tussen twee verschillende culturen.”

Om al hun ervaringen verder uit te dragen, wil het duo nu een boek uitgeven. “Het doel van onze reis en onze stichting is om te laten zien dat er ook mooie verhalen te vertellen zijn over Afrika. Dat er meer is dan de ellende die wij via het nieuws horen zoals ebola, oorlog of terreurorganisatie Boko Haram. Onze reis heeft ons gesterkt in de mening dat we de positieve verhalen moeten verspreiden en een boek is daar een goed middel voor.”

In het boek komen veel foto’s over de reis met verhalen die eerder als blog zijn gepost op hun Facebookpagina, maar ook staan er  bijdragen in van de mensen die ze in Afrika hebben ontmoet. “Om het boek te laten drukken, hebben we 3800 euro nodig. Daarmee kunnen we 300 exemplaren laten drukken. Het geld willen we via crowdfunding bij elkaar krijgen via de website Voor de Kunst. We hopen dat veel mensen een klein bedrag willen geven. Wie 20 euro doneert, krijgt een boek.”

Ondertussen zijn de tweelingbroers weer aan het studeren. Vincent die zijn bachelor Bestuurskunde in Tilburg heeft gedaan, is bijna klaar met zijn premaster en gaat in september beginnen met de Utrechtse master Development Studies. Jesse weet nog niet zo goed wat hij gaat doen nu hij niet is toegelaten tot de master Conflict Studies & Human Rights. “Die master is mij op het lijf geschreven, maar er waren 150 kandidaten voor 35 plekken. Ik sta nu op een wachtlijst, maar of er nog mensen gaan afvallen weet ik natuurlijk niet.”