UU’ers genomineerd voor prijs Dierenbescherming

Bij de opleiding Diergeneeskunde kunnen studenten oefenen op nepkoeien

Henk van Dijk en Arend Schot zijn genomineerd voor de Lef in het Lab-prijs van de Dierenbescherming. Ze worden geprezen voor hun werk aan de ontwikkeling van alternatieven voor proefdieren in het Diergeneeskunde-onderwijs.

Het publiek kan tot vanavond 22.00 uur op een van de vier genomineerden stemmen op de site van de Dierenbescherming. De winnaar wordt op 3 oktober tijdens het Dierenbeschermers Gala 2012 in de Rode Hoed in Amsterdam bekendgemaakt.

Volgens de Dierenbescherming laat de faculteit Diergeneeskunde zien dat het mogelijk is 'om uitstekende dierenartsen op te leiden met minder proefdieren'. Studenten oefenen lastige technieken op plastinaten, dode dieren die heel lang goed blijven door het gebruik van siliconen. Dat vermindert het gebruik van proefdieren. Van Dijk en Schot, beiden werkzaam bij de afdeling Anatomie en Fysiologie van de faculteit Diergeneeskunde, zijn, als makers, beheerders en begeleiders van deze plastinaten, waardevolle schakels in het proefdiervrije onderwijs, vindt de Dierenbescherming.

“We waren er wel even stil van toen we hoorden dat we genomineerd waren”, zegt Van Dijk in een reactie aan DUB. “Ik ben blij dat er hierdoor aandacht komt voor alternatieven voor proefdieren, en wat we doen in Utrecht. We lopen in het gebruik van alternatieven voorop op diergeneeskundeopleidingen in andere landen.”

Studenten kunnen dit collegejaar oefenen op drie nieuwe nepkoeien. Onlangs maakte de faculteit bekend de ‘Sensakoeien’ te vervangen omdat de oude modelkoeien versleten zijn. Studenten kunnen op de modelkoeien leren hoe ze een koe moeten 'opvoelen'.

Een andere manier waarop proefdiergebruik wordt teruggedrongen is door middel van het Dierendonorcodicil, ontwikkeld in samenwerking met Proefdiervrij. Afgelopen jaar werden ruim 300 overleden dieren beschikbaar gesteld voor gebruik in het onderwijs.

Update 4 oktober: de Lef in het Lab-prijs is gewonnen door Arno van Heijst, hoofd van de afdeling Neonatologie van het UMC in Nijmegen.