UU’ers niet tevreden over ‘automaten-thee’

Automatenthee is smerig, warme maaltijden zijn koud. De receptionisten en kantinemedewerkers zijn superaardig. Voor het eerst zijn studenten en medewerkers van de Universiteit Utrecht  gevraagd een oordeel te geven over de kwaliteit van het Facilitair Service Centrum. De uitkomsten liegen er niet om.

Het tevredenheidonderzoek van het Facilitair Service Centrum (FSC) werd vorig jaar december voor het eerst gehouden. Ruim 1000 medewerkers en studenten van de Universiteit Utrecht vulden de enquête in en plaatsten nog aanvullende opmerkingen in de kantlijn. FSC is onder meer verantwoordelijk voor de catering, de beveiliging, de receptionisten, de post, het gebouwbeheer, de schoonmaak en de afvalverwerking. In november komt een nieuw onderzoek om te kijken of de tevredenheid dan is gegroeid.

Slootwater
Hoewel de respondenten over de vriendelijkheid van het cateringpersoneel en de receptionisten geen klachten hadden, lieten ze geen spaan heel van de smaak en kwaliteit van de thee uit de automaten.

Medewerkers gaven de automatenthee gemiddeld een 3,4. De studenten waren iets milder en hadden nog een 3,7 over de thee. Zowel de kwaliteit als de smaak laat, volgens de respondenten, te wensen over.

Naast de thee waren de respondenten ook allerminst positief over de prijs van de koffie- en theeservice en de prijzen in de kantines. De medewerkers van de UU gaven een magere 4,6 en 4,7. De studenten vinden vooral de prijzen van producten te hoog en gaven ook een vijfje als het gaat om de ‘afvalverwijdering’. Zij vinden dat er veel beter moet worden aangegeven hoe afval gescheiden kan worden binnen de universiteit.

Superreceptionist
Hoge cijfers waren er uiteraard ook. De medewerkers van de kantines en de recepties kregen een dikke pluim voor hun vriendelijkheid en servicegerichtheid. Zij scoorden zowel bij de medewerkers als de studenten gemiddeld een 8,4. De studenten gaven het ‘gevoel van veiligheid in en rond de gebouwen’ waar Security verantwoordelijk voor is, een net wat hoger cijfer: een 8,7. Ook de medewerkers laten weten hier tevreden over te zijn.

Actiepunten
Zowel de studenten als de medewerkers konden aanvullende opmerkingen maken. Zo vinden medewerkers het te lang duren voordat storingen in de gebouwen worden opgelost. Ook is het klimaat in de gebouwen niet goed en de schoonmaakfrequentie onvoldoende.

Studenten gaven aan het assortiment in de restaurants te beperkt en te duur te vinden. Ook zouden zij liever zien dat de kantines langer open zijn en dat de maaltijden warm zijn. De kwaliteit en de prijs van deze maaltijden wordt ook allerminst gewaardeerd.

Het Facilitair Service Centrum gaat hard aan het werk met de uitslagen. Zij heeft vijf actiepunten geformuleerd. Eén daarvan is het verbeteren van de communicatie over storingsmeldingen. Ook het assortiment in de kantines moet veranderen nu de catering wordt geoutsourced. De versnelling van reparaties aan automaten heeft ook prioriteit. De kwaliteit van de schoonmaak gaat omhoog en de informatie over plasticinzameling wordt verbeterd. Door middel van gerichte acties, hoopt het FSC de problemen snel opgelost te hebben.