UU betaalt langstudeerboete voor Olympische studenten

Farmaciestudente Madelein Meppelink in actie tijdens de Olympische Spelen.

De vijf UU-studenten die deze zomer actief waren op de Spelen, hoeven zich geen zorgen te maken over de langstudeerboete. De universiteit betaalt een eventuele boete voor de Olympische studenten.

Goed nieuws voor roeister Inge Janssen, beachvolleybalster Madelein Meppelink, roeier Kaj Hendriks en hockeysters Marilyn Agliotti en Caia van Maasakker. Mochten deze studerende sporters tegen een langstudeerboete aanlopen, dan zal de Universiteit Utrecht ze financieel tegemoetkomen.

“De universiteit hecht aan een inspirerend klimaat voor excellente studenten die naast hun studie ook op andere terreinen excelleren, zoals door het beoefenen van topsport”, zegt Maarten Vervaat, directeur van het Utrechts Universiteitsfonds/Alumnibureau, in een toelichting.

Het Utrechts Universiteitsfonds overweegt om dezelfde reden ook een alumnifonds in te stellen voor studerende topsporters. Vervaat. “Er lijkt animo onder alumni te zijn voor een fonds dat een selecte groep topsporters ondersteunt.”

De NOS maakte vorige week al melding van een Utrechts fonds voor studerende topsporters waaraan oud-studenten kunnen bijdragen. Maar dat bericht was voorbarig, zegt Vervaat. “Het wekt de indruk dat het fonds er al is. In werkelijkheid is het nog maar een idee, waar we in het najaar een besluit over nemen.”

Hoorde ik dat nou goed op het nieuws? Geen langstudeer boete voor topsporters van de Universiteit Utrecht :-) #hoppa! #universiteitutrecht

— Madelein Meppelink (@M_Meppelink) August 9, 2012

Voor topsportstudenten in Utrecht wordt wellicht de #langstudeerboete betaald! Dat maakt #Rio2016 wel interessanter! http://t.co/VwdTDQTB

— Kaj Hendriks (@kajhendriks) August 10, 2012

Vervaat benadrukt dat de Universiteit Utrecht al voorzieningen heeft voor topsportende studenten. Die kunnen bijvoorbeeld rekenen op aanpassingen in het studieprogramma, fitnesskaarten, en een financiële tegemoetkoming bij studievertraging of wedstrijden in het buitenland.

Collegevoorzitters van een aantal HO-instellingen riepen in juli op om landelijk een uitzondering op de langstudeerboete te maken voor topsporters, in ieder geval voor de studerende sporters die op de Spelen actief waren. Vijf UU-studenten waren de afgelopen weken actief in Londen.

De Universiteit Utrecht heeft wel een compensatieregeling voor studenten die een langstudeerboete krijgen buiten eigen schuld. Maar die regeling geldt  - zoals in de wet is vastgelegd - voor studenten die vertraging oplopen door ziekte, zwangerschap of bijzondere familieomstandigheden, en niet voor topsporters.

Update: de Rijksuniversiteit Groningen betaalt de eventuele langstudeerboete van Epke Zonderland.