UU blijft ook na wegvallen alle coronaregels waakzaam

Studenten aan het werk in het Koningsbergergebouw. Foto: DUB

Grote bijeenkomsten zijn weer mogelijk zonder QR-code en de zelftesten voor colleges en tentamens zijn niet meer nodig. De Universiteit Utrecht wil studenten en medewerkers wel aanbevelen om kritisch te blijven. Corona is niet de wereld uit. Er kunnen altijd nog mensen (erg) ziek worden van het virus.

De UU heeft daarom in een e-mail aan alle studenten en medewerkers geschreven om rekening met elkaar te houden. Maarten Post, woordvoerder van de Universiteit Utrecht licht toe: “De vrijheid doemt meer op, maar we hebben nog steeds te maken met een kwetsbare groep studenten en medewerkers op de UU die zich nog steeds heel grote zorgen maken. We willen absoluut rekening houden met deze mensen.” Studenten die zich zorgen maken om de versoepelingen kunnen ten alle tijden contact opnemen met hun studieadviseur.

Thuisblijven of naar de universiteit?
Studenten en medewerkers die klachten hebben, moeten niet naar de universiteit komen, zegt Post. Hoewel formeel de zelftesten geen vereiste meer zijn, roept hij wel op om bij twijfel wel zo’n test uit te voeren.

Voor de medewerkers geldt dat het advies om thuis te werken is vervallen. Het kabinet roept werkgevers op om met hun werknemers afspraken te maken om hybride werken blijvend te stimuleren.

De Universiteit Utrecht streeft daarbij naar een verhouding van 60-40 procent. Drie dagen thuis en twee dagen op kantoor. Post: “We hebben ontdekt dat een deel van het werk ook prima thuis kan en dat medewerkers dat juist ook waarderen. We zoeken een nieuwe balans die voor het individu en voor het teamverband goed is. Het is zaak om daar onderling duidelijke afspraken over te maken.”

Tags: coronavirus