UU daalt 24 plaatsen op Times Higher Education-ranglijst

Voor het eerst staan dertien Nederlandse universiteiten in de wereldwijde top 200 van het Britse tijdschrift Times Higher Education. Acht horen zelfs bij de beste honderd. De Universiteit Utrecht zit hier ook nog wel bij, al verliest de universiteit terrein.

De Universiteit Utrecht scoort dit jaar minder hoog dan voorgaande jaren. Zo is de universiteit van plek 62 gezakt naar plek 86. Hierdoor plaatst Utrecht zich als zevende van Nederlandse universiteiten in de THE-ranking. Vorig jaar stond Utrecht op de derde plek, onder Wageningen Universiteit en de Universiteit van Amsterdam.

Ieder jaar verschijnen er meerdere lijsten die de kwaliteit van universiteiten meten. Opvallend is dat de UU niet alleen zakt op de ranglijst van de Times Higher Education, maar ook op de andere lijsten. Zo daalde Utrecht op de Sjanghai Ranking van 56 naar nummer 65. Toch blijft Utrecht op deze ranglijst nog wel de eerste universiteit van Nederland.

Een derde ranglijst is de internationale denktank voor hoger onderwijs: ‘QS Quacquarelli Symonds’. Utrecht staat hier niet langer in de top honderd van toonaangevende universiteiten. Vorig jaar stond de universiteit nog op plek 94, maar dit jaar is de universiteit met tien plekken gezakt. Daardoor valt Utrecht buiten de lijst. Alleen de UvA en de de Technische Universiteit Delft staan in die top 100.

In the THE-ranking staat de Britse universiteit van Oxford op nummer één. De Verenigde Staten en Groot-Brittannië domineren de ranglijst nog altijd en ook Duitsland is goed vertegenwoordigd, maar dan volgt het kleine Nederland op de vierde plaats in het landenklassement.

“This is fantastic news for the nation’s research sector”, vindt Phil Baty, hoofdredacteur van de ranglijst. “Het is een prestatie van wereldformaat waar wij trots op zijn”, zegt ook voorzitter Karl Dittrich van universiteitenvereniging VSNU.

De makers van de ranglijst wijzen erop dat Aziatische universiteiten in opmars zijn. Die kunnen binnenkort Europese universiteiten in de ranglijst passeren. Dan zakken de Nederlandse universiteiten waarschijnlijk, ook als ze niet slechter presteren dan voorheen.

De ranglijst kijkt naar de reputatie van universiteiten, maar ook naar het aantal docenten per student, de hoeveelheid internationale studenten en docenten, de samenwerking met het bedrijfsleven en de impact van wetenschappelijk onderzoek. Op dat laatste punt scoort Nederland vooral heel goed.

In de wetenschappelijke wereld klinkt vaak kritiek op zulke ranglijsten. Ze zouden slecht zijn voor de wetenschap, omdat onderzoekers met allerlei trucs hun score proberen te verhogen: ze smeren bijvoorbeeld hun bevindingen over meerdere artikelen uit om maar zoveel mogelijk citaties te verzamelen. Bovendien tellen onderwijsprestaties niet of nauwelijks mee.

Ook de VSNU benadrukt dat rankings nooit een volledig beeld van de prestaties van universiteiten kunnen geven. Maar ze spelen toch een belangrijke rol in de wetenschappelijke wereld: “Ondanks de beperkingen worden de rankings internationaal serieus genomen en als belangrijke informatiebron gezien door universiteiten, onderzoekers, internationale studenten en werkgevers. ”

Nederlandse Universiteiten in de THE-ranking:

2016-17

2015-16