UU-docent Onno Kosters wint Nationale Gedichtenwedstrijd

Universitair docent Onno Kosters. Foto: Ronald Hoeben

Universitair docent Onno Kosters is de winnaar van de Turing Nationale Gedichtenwedstrijd. Met zijn inzending ‘Doe-het-zelf’ won hij woensdag 10.000 euro. Kosters dicht al sinds zijn achtste.

De Turing Nationale Gedichtenwedstrijd is een initiatief van de Poëzieclub, in 2001 opgericht door Gerrit Komrij. Voor de vierde editie werden 9.834 gedichten ingezonden. Deze werden anoniem beoordeeld. Onno Kosters ontving  woensdagavond de prijs van 10.000 euro uit handen van Juryvoorzitter Ramsey Nasr voor zijn gedicht ‘Doe-het-zelf’.

Toen Kosters eind januari hoorde dat het gedicht op de longlist van 100 gedichten stond, had hij nog geen idee dat zijn gedicht wel eens zou kunnen winnen. “Pas toen mijn gedicht vorige week woensdag werd besproken in NOS-radioprogramma ‘Met Het Oog Op Morgen’, besefte ik dat ik kans maakte.”

Kosters is universitair docent Engelse letterkunde en vertalen aan de Universiteit Utrecht. Naast publicaties over James Joyce, Samuel Beckett en T.S. Eliot, heeft hij drie dichtbundels gepubliceerd. “Als dichter ben je per definitie in een niche bezig,” vertelt hij in een interview met DUB. “De erkenning onder vakbroeders was er wel al, maar door zo’n prijs krijgt je werk ineens enorm veel exposure.”

Kosters is al van jongs af aan bezig met poëzie. “Toen ik acht jaar oud was was, werd er al een dichtbundel gemaakt van mijn gedichten,” herinnert hij zich. “De poging om echt wat met het schrijven van gedichten te gaan doen, kwam pas op de middelbare school.” In de schoolkrant publiceerde hij af en toe al eigen gedichten.

‘Doe-het-zelf’ gaat over herscheppen uit de puinhopen. “Ik heb het vorig jaar geschreven en toen aan Frankenstein gedacht.” Het klinkt misschien als een cliché, zegt hij, maar het gaat om iemand die zich opnieuw uitvindt, wat hij heel letterlijk heeft uitgebeeld. “De kracht van het gedicht is dat er staat wat er staat.”

Kosters heeft nog een tip voor dichtende studenten: “Wat mij heeft geholpen, is dat ik steeds eerlijker ben geworden in mijn poëzie. Minder intellectualistisch en meer vanuit het lichaam en gevoel. Zo ongekunsteld mogelijk kunst creëren en laten ontstaan.”

Wat de universitair docent met de prijs gaat doen, weet hij nog niet. Hij heeft wel een paar “leuke plannen”. Zijn laatste bundel, Anatomie van het slik, gepubliceerd in 2010, wil hij in het buitenland uitbrengen. Een deel van het bedrag dat hij heeft gewonnen wil de docent gebruiken om uitgevers te interesseren.

Meer informatie over Onno Kosters is te vinden op zijn site: http://www.doelverdediger.nl/

Het winnende gedicht van Onno Kosters:

Doe-het-zelf

Na zichzelf, met een witte lijn,
te hebben omkrijt, herrijst hij
van de plaats delict, hijst zich
stap voor stap in nieuwe voeten,
past zijn kuiten, dijen (als gegoten),
omgordt zich met een schaambeen
en een buik van genereuze omvang.

Stof daalt neer: zijn navel schudt hij uit;
zijn middenrif, zijn twaalfde rib
schragen hart en longen die hij inslikt
uit het niets, zo zonder mond nog,
zonder tong, alsof hij licht schiep
dat kortelings voorafging aan de zon.

Ontboezemt dan zijn borstkas, slaat
losjes zijn armen om zich heen, lijnt
zijn nek uit, stelt atlas en draaier aard-
en nagelvast. Staat als een huis.

Als kroon op het werk welt meesterlijk
het ravissante hoofd. Hoofd vol hersens,

hoofd aan barrels, waaruit hij ontstond.