UU eerste universiteit die overstapt op digitale collegekaart

De digitale collegekaart is te vinden in de MyUU-app

De beslissing om over te stappen op een digitale kaart is tweeledig, vertelt Marieke de Bakker, afdelingshoofd Studentenbegeleiding. “De eerste reden is duurzaamheid. Nu worden er jaarlijks meer dan 30.000 geplastificeerde papieren kaartjes verstrekt en dat is met de digitale kaart niet meer nodig. Daarnaast is het ook een innovatieve maatregel. Zodra de (her-)inschrijving van een student compleet is, kan diegene meteen zijn of haar collegekaart te zien. Eerst moesten studenten hier twee tot vier weken op wachten.” De digitale versie is te zien in de MyUU-app.

Studentenkorting
De huidige collegekaart is niet enkel een bewijs van inschrijving aan de universiteit, maar studenten hebben deze ook nodig om gebruik te maken van bepaalde studentenkortingen, bijvoorbeeld bij musea of in bepaalde horecagelegenheden. Volgens De Bakker wordt er momenteel hard gewerkt om te zorgen dat deze organisaties van buiten de universiteit de digitale kaart zullen accepteren. ”Deze zomer gaan we hier alle partijen uitgebreid over informeren.”