UU en UMCU starten virtueel postacademisch onderwijsplatform

Vanuit Azië of Afrika kun je sinds kort cursussen geneeskunde of diergeneeskunde van de UU volgen. Doen? Het kost geld, maar je krijgt ook echte studiepunten. Dit alles kan op het nieuwe online onderwijsplatform Elevate, een initiatief van onder meer het UMC Utrecht en de UU.

Het is de laatste tijd op vele plekken gepredikt: bakstenen universiteiten zullen geleidelijk plaatsmaken voor virtueel onderwijs, waarbij de cursisten zichzelf vanachter hun laptop academisch scholen. De term MOOC (Massive open online course) kom je om de haverklap tegen, ook op DUB.

Terwijl Leiden, Delft en de UvA enthousiast experimenteren met het online onderwijs, leek het in Utrecht nogal stil te zijn. Maar schijn bedriegt. In het najaar 2012 hebben het UMC Utrecht en de Universiteit Utrecht (en een aantal andere kennisinstellingen) stilletjes hun eigen virtuele universiteit gelanceerd.

Elevate heet het initiatief en het is te vinden op de site Elevatehealth.eu. Voor 2013 staan circa 20 online cursussen op het gebied van de humane en veterinaire geneeskunde gepland, van 'Applied Cardiography' tot 'Clinical Epidemiology'.

Het idee van Elevate is ontstaan bij hoogleraar klinische epidemiologie Rick Grobbee. "Hij reist de hele wereld af om gastonderwijs te geven. Hij vroeg zich af: is er een effectievere manier te bedenken om kennis te verspreiden? En zo is het idee ongeveer 2,5 jaar geleden geboren ", vertelt programmamanager Renée Filius.

Met de cursussen mikt Elevate op gezondheidsprofessionals van over de hele wereld. Een internetverbinding volstaat om uit een land als Ghana deel te nemen aan het onderwijs. Het onderwijs vindt vrijwel uitsluitend 'asychroon' plaats, zodat deelnemers en docenten hun eigen tijd goed kunnen indelen.

Groot verschil met de massale MOOC's is dat Elevate-cursussen kleinschalig en selectief zijn. De cursussen zijn postacademisch en  kennen strenge ingangseisen. Voor 'Tropical Animal Health' moeten een deelnemers bijvoorbeeld een bachelordiploma in de diergeneeskunde hebben.

Een ander groot verschil met MOOC's: deelnemers moeten betalen voor deelname. De hierboven genoemde cursus 'Tropical Animal Health' kost bijvoorbeeld 875 euro. Voor dat bedrag krijgen deelnemers 5 weken les in de vorm van weblectures, online discussies en (groeps)opdrachten. Cursisten werken samen in een digitale leeromgeving die is gebaseerd op Moodle, een open source alternatief van BlackBoard. Volgens Filius is het een project "zonder winstoogmerk", en worden de inkomsten gebruikt om de kosten te dekken.

Het niveau van de tentamens is gelijk aan dat van Utrechtse voltijdstudenten. Om tentamenfraude te voorkomen werkt Elevate met proctors, een wereldwijd netwerk van Elevate-vertegenwoordigers die optreden als examinator. Deelnemers moeten voor de eindtoets afreizen naar de locatie van de dichtstbijzijnde proctor. Zo wordt voorkomen dat cursisten hulp krijgen bij de eindtoets. Bij sommige van de cursussen wordt verwacht dat de deelnemers aan het einde naar Nederland reizen voor face-to-face onderwijs en een eindtoets.

Deelnemers die de eindtoets met succes afronden, krijgen daarvoor European Credits (EC). "Het is geaccrediteerd onderwijs, van hetzelfde niveau als in Utrecht", zegt programmamanager Renée Filius van het UMC Utrecht. Het is volgens haar de bedoeling dat deelnemers op den duur zelfs een volledige master epidemiologie of Animal Health kunnen voltooien vanuit een ander land.

Elevate biedt momenteel alleen (dier)geneeskundige cursussen aan. Maar dat kan over een paar jaar zomaar anders zijn, zegt Filius. "In samenspraak met het universiteitsbestuur is gekozen voor een algemene naam, Elevate. Als het project een succes is, dan zou er zomaar een Elevate voor alfacursussen kunnen ontstaan."