UU genomineerd voor internationale onderwijsprijs

De nieuwe prijs is ingesteld door de Higher Education Academy die gevestigd is in Engeland. Deze organisatie vraagt meer aandacht voor de kwaliteit van het hoger onderwijs. Eerder dit jaar riepen ze universiteiten op zich aan te melden voor deze prijs. De universiteiten moesten zelf aangeven wat hun onderwijsstrategie is en hoe het onderwijs wordt aangestuurd. Daarnaast is belangrijk hoe de kwaliteit van de docenten en het curriculum zichtbaar is en op welke wijze de studentenondersteuning is geregeld.

Het instellen van de prijs past binnen een brede discussie die momenteel in Engeland gevoerd wordt over de vraag hoe het onderwijs zich beter kan profileren ten opzichte van het onderzoek.

Een onafhankelijk commissie ontving rond de 300 aanvragen en er daaruit 27 genomineerd. Van deze universiteiten komen zestien uit het Verenigd Koninkrijk, zijn er vijf afkomstig uit Australië en zitten er ook universiteiten bij uit Hong Kong, Canada, Noorwegen, Zwitserland, Zuid-Afrika en Nederland.

De bekendmaking van de winnaar is op 4 september. De prijs is een trofee en de eer om de titel beste onderwijsinstelling binnen te halen. Vanuit de UU gaan Hans de Jonge en Kim Zunderdorp van de directie Onderwijs & Onderzoek naar Londen om te horen of de UU de winnaar is.