UU krijgt 4 van de 29 Europese beurzen voor jonge wetenschappers

De starting grants die de European Research Council (ERC) jaarlijks verdeelt, zijn bedoeld voor jonge wetenschappers met twee tot zeven jaar onderzoekservaring na hun promotie. In totaal werden er 2935 voorstellen ingediend en 325 gehonoreerd (11 procent). Totale waarde: 485 miljoen euro, 56 miljoen meer dan vorig jaar.

Met de beurzen, die oplopen tot anderhalf miljoen euro, kunnen de uitverkoren wetenschappers een eigen onderzoeksteam opzetten. Daardoor kunnen er naar schatting nog eens duizend postdocs en promovendi aan de slag. Net als in voorgaande subsidierondes is dertig procent van de laureaten vrouw.

In Nederland gingen de meeste beurzen dit jaar naar wetenschappers van de Universiteit van Amsterdam: zeven in totaal. De Universiteit Utrecht telt vier laureaten, evenveel als vorig jaar. De TU Delft, vorig jaar nog koploper met zeven beurzen, sleepte dit jaar twee grants in de wacht.

De UU-winnaars zijn Borja Martinovic (Algemene Sociale Wetenschappen), Sanne Akkerman (Onderwijswetenschappen), Marco Helbich (Urbane Geografie) en Robin Ohm (Biologie). Daarnaast wist ook Jan Molenaar, hoofdonderzoeker van het Utrechtse Prinses Maxima Centrum voor Kinderoncologie, een grant binnen te halen.

Nederland blonk vooral uit in de sociale wetenschappen en humaniora en wat minder in de bèta en techniek. Vorig jaar was dit juist andersom.

Nederland ERC- starting grants 2016

Aantal