UU maakt zich weinig zorgen over nieuwe aanmeldingen

De universiteiten sloegen deze week alarm omdat een derde van de scholieren twee weken voor de nieuwe 1 mei-deadline nog geen studiekeuze hebben gemaakt. In Utrecht is van stress geen sprake.

Volgens een laatste telling (pdf) hebben inmiddels meer dan 8100 personen zich gemeld voor een Utrechtse bachelorstudie, vorig jaar waren dat er op hetzelfde tijdstip iets meer dan 6200.

Omdat Utrecht vorig jaar al – als eerste en enige universiteit – een aanmelddeadline van 1 mei hanteerde, kan een goede vergelijking worden gemaakt met het voorgaande jaar.

Voor andere universiteiten is het lastiger in te schatten hoeveel studenten zij uiteindelijk kunnen verwachten. Zij hielden vorig jaar nog de oude deadline van 1 september aan.

Deze universiteiten verkeren in grote onzekerheid over het aantal studenten dat zij kunnen verwachten. Vooral ook omdat twee weken voor de nieuwe landelijke aanmelddeadline van 1 mei veel aankomende studenten nog niets van zich hebben laten horen.

De Vereniging Samenwerkende Nederlandse Universiteiten (VSNU) maakte deze week bekend dat het aantal aanmeldingen landelijk nu zo’n 42.000 bedraagt, terwijl vorig jaar de teller twee weken voor de oude 1 september-deadline al op 63.000 stond.

Uit de laatste Utrechtse aanmeldcijfers blijkt dat alle Utrechtse faculteiten meer aanmeldingen hebben gekregen. De eerste ervaring met de vroege deadline vorig jaar wijst bovendien uit dat in de laatste weken nog veel late aanmeldingen te verwachten zijn.

De stijging bij Rechten is opvallend. De afschaffing van de numerus fixus heeft daar geleid tot bijna een verdubbeling van het aantal aanmeldingen, van iets meer dan 500 naar iets meer dan 900.

Ook de studie Geneeskunde in Utrecht heeft een relatief groot aandeel in de toename van het aantal aanmeldingen in Utrecht. De reden hiervoor is dat de deadline bij die studie dit jaar al verstreek op 15 januari, omdat de opleiding voor het eerst decentraal gaat selecteren.

Alle 1316 personen die in aanmerking willen komen voor een van de 304 Utrechtse plekken voor eerstejaars Geneeskunde zijn dus al geregistreerd.