UU met tegenzin akkoord met collegegeldvrij besturen

Ook studentbestuurders aan de UU hoeven volgend jaar geen collegegeld te betalen. Het universiteitsbestuur legt zich neer bij de wens van de Tweede Kamer om fulltime bestuurders de mogelijkheid te bieden zich uit te schrijven bij de universiteit.

Het parlement stemde vorige week in met een amendement van Tweede Kamerleden Anne-Wil Lucas (VVD) en Boris van der Ham (D66). Dat tweetal wil het risico op een langstudeerboete voor de studentbestuurders verkleinen. Deze groep studenten kan zich nu uitschrijven en toch een bestuursbeurs aanvragen bij de universiteit.

De Utrechtse collegevoorzitter Yvonne van Rooy toonde zich de afgelopen maanden een apert tegenstander van de regeling voor voltijds studentbestuurders. Samen met haar Tilburgse collega Van Oorschot wees zij herhaaldelijk op de negatieve gevolgen voor studenten en universiteiten. Studenten zullen bijvoorbeeld geen OV-kaart ontvangen, geen tentamens kunnen doen en niet kunnen lenen. Universiteiten lopen de inkomsten van het collegegeld mis.

Tijdens een universiteitsraadsvergadering zei Van Rooy zich nu neer te leggen bij de politieke realiteit. Van harte gaat dat niet. “Wij zijn niet enthousiast, dat is duidelijk. We zullen ook altijd de nadelen voor studenten blijven benadrukken.”

Tijdens een extra vergadering in juli zal de universiteitsraad zich uit kunnen spreken over een regeling voor studentbestuurders die vrijgesteld willen worden van collegegeld. Tijdens dezelfde vergadering zal ook worden gesproken over een regeling voor deeltijdstudenten.

Voor deze groep gelden de 'gewone' langstudeerregels. De staatssecretaris wil echter dat deeltijdstudenten een beroep kunnen doen op de universiteit als zij buiten hun schuld te lang over hun studie doen. Daarvoor stelt Zijlstra een budget beschikbaar. Het universiteitsbestuur stelde maandag nog niet te weten hoeveel geld de UU tegemoet mag zien voor dit doel.