UU niet in THE-ranking internationalisering

De Universiteit Utrecht staat niet in de top 200 van de Times Higher Education-ranglijst van meest internationale universiteiten. Daarin staan wel zeven andere Nederlandse universiteiten.

Het Britse tijdschrift Times Higher Education (THE) maakt elk jaar een internationaliseringsranking. Hierin kun je zien welke universiteiten een internationaal karakter hebben. Gekeken wordt naar het aantal internationale studenten- en medewerkers en het aantal wetenschappelijke publicaties met ten minste één buitenlandse coauteur.

Het is een vreemde ranglijst, want fier op de eerste plaats staat Quatar University, op de voet gevolgd door de University of Luxembourg. Met de gehanteerde criteria is het te verwachten dat kleine, rijke landen met nauwelijks wetenschappers uit de eigen regio bovenaan staan.

Toch figureren op deze ranglijst ook enkele usual suspects. Vier gerenommeerde Zwitserse universiteiten staan in de top tien en vier Britse universiteiten (waaronder Oxford) hebben een plek in de top twintig. Daarentegen komen de Verenigde Staten helemaal niet op de lijst voor.

Als je naar Nederland kijkt, scoort Maastricht met een veertiende plaats het hoogst. Deze universiteit ligt in een grensgebied en trekt veel Duitse studenten en medewerkers. Dat betaalt zich uit.

Verder  doen de technische universiteiten het goed. Delft staat negentigste, Twente komt op plaats 115. Andere Nederlandse universiteiten in de lijst zijn Rotterdam (142), Tilburg (164), Wageningen (174) en de Universiteit van Amsterdam (195).

Brede universiteiten als Utrecht, Leiden, Groningen en Nijmegen staan niet vermeld. Dat komt omdat ze te weinig internationale studenten in de masteropleiding en buitenlandse docenten in dienst hebben. De UU is afgelopen jaar begonnen met een traject om bijna alle masters Engelstalig te maken en meer studenten in het buitenland te werven.