UU onder vuur om gebruik onkruidverdelger

Foto: Flickr.com/katerha

De Universiteit Utrecht wordt bekritiseerd vanwege het gebruik van een omstreden onkruidverdelger, die schade zou toebrengen aan mens en milieu.

Onkruidverdelger Roundup wordt zowel in De Uithof als op het terrein van het University College Utrecht gebruikt. Het middel is momenteel niet verboden, maar is wel omstreden. Volgens milieugroepen is het schadelijk voor mens en milieu, en recent onderzoek brengt het middel in verband met onder meer de ziekte van Parkinson

De Tweede Kamer stemde in 2011 voor een verbod op het gebruik van glyfosaat, het actieve bestanddeel van het onkruidbestrijdingsmiddel Roundup, bij het verwijderen van onkruid van wegen en paden. Tot teleurstelling van de milieubeweging gaat dat verbod pas in 2018 in.

Desondanks is er nu al grote druk op gemeenten en organisaties om te stoppen met het middel. Gemeentewethouder Mirjam De Rijk heeft maandag, na vragen van GroenLinks Utrecht, toegezegd in gesprek te gaan met de Universiteit Utrecht over het gebruik van onkruidverdelger Roundup.

Wethouder @Mirjam_de_Rijk zegt toe in overleg te gaan met de @UniUtrecht over het stoppen met het gebruik van #roundup #raad030

Mon May 06 15:54:51 +0000 2013 from web

Steven de Vries

@stevendev

Steven de Vries

Raadslid Steven de Vries van GroenLinks vernam via Twitter dat de UU Roundup gebruikt, en hoopt dat de universiteit alsnog besluit te stoppen met het middel. “De UU heeft als speerpunten life sciences en duurzaamheid. Daar ben ik heel blij mee, maar het gebruik van Roundup strookt daar niet mee. Practice what you preach.”

Onkruid verdelgen kan ook zonder de schadelijke gevolgen, aldus De Vries. “De gemeente gebruikt hete lucht om onkruid te verdelgen.” Aan deze methode kleven wel hogere kosten, blijkt uit een studie van Wageningen UR.

De Universiteit Utrecht gebruikt Roundup als het wegborstelen van onkruid niet afdoende is, meldt de afdeling Vastgoed & Campus, die verantwoordelijk is voor onkruidbestrijding, in een schriftelijke reactie.

"In het voorjaar is er een complete ronde onkruidbestrijding volgens de ‘dopmethode’. We borstelen de verhardingen zodat een groot deel van het onkruid verdwijnt. Twee of drie weken later, als een deel van het onkruid weer zijn kop heeft opgestoken, rijdt een soort ‘laserprinter’ over de verhardingen, detecteert het onkruidplantje en bespuit het gericht. In het najaar checken we of het onkruid nog weg is. De delen waar dat niet zo is, worden gericht behandeld."

“We gebruiken Roundup omdat het de meest effectieve methode is om onkruid te bestrijden. Het is wettelijk toegestaan. Als er andere middelen op de markt zijn die net zo goed werken, zullen we die gebruiken.”