UU prominent in VPRO-documentaire

Utrechtse wetenschappers en Utrechtse universiteitsgebouwen staan centraal in de documentaire ‘de Waarde van de Geesteswetenschappen’ die zaterdagavond te zien is bij de VPRO op themakanaal NPOdoc.

In de productie van regisseur Shanti van Dam spreken de Utrechtse universiteitshoogleraren Frits van Oostrom, Paul Schnabel en Rosi Braidotti over het nut van de geesteswetenschappen en over toekomstscenario’s voor de alfa-studies. Daarnaast komen er drie hoogleraren aan het woord die vorig jaar de Vrede van Utrecht-leerstoel bezetten: Paul Gilroy van de London School of Economics, Joanne Bourke van de University of London en Harvardprofessor Peter Galison.

Van Dam interviewde de kopstukken uit de ‘humanities’ toen deze in Utrecht waren voor de conferentie The idea of University in september 2013. De film kwam tot stand in samenwerking met het Centre for the Humanities van de UU.

Sfeerbeelden uit universitaire onderwijsgebouwen en bibliotheken vormen het decor in de documentaire die zaterdagavond om 20.30 uur voor het eerst te zien is op themakanaal NPOdoc. Er volgen volgende week nog vier herhalingen. Klik hier voor de trailer.

Op 14 oktober kunnen studenten en medewerkers van de faculteit Geesteswetenschappen de film ook gratis bekijken in ’t Hoogt. Na afloop is er een discussie met het publiek.